Покращення інвестиційного клімату можновладці традиційно декларують серед своїх пріоритетів. Тож сьогодні пропонуємо розглянути, які ж чергові кроки зроблено в цьому напрямі.
Окрім чинних наразі законів "Про державну допомогу суб'єктам господарювання", "Про інвестиційну діяльність", "Про державно-приватне партнерство" та "Про концесію", з метою створення сприятливих умов для залучення в Україну значних інвестицій (внутрішніх і зовнішніх), створення нових робочих місць, стимулювання економічного розвитку регіонів і зростання конкурентоспроможності економіки України 17 грудня 2020 року було ухвалено також Закон № 1116.
Держпідтримку значних інвесторів передбачено в таких формах:
1) звільнення від сплати окремих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України;
2) звільнення від оподаткування ввізним митом нового устаткування (обладнання) й комплектувальних виробів до нього, що ввозять лише для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями на виконання спеціального інвестиційного договору, відповідно до Митного кодексу України;
3) забезпечення переважного права землекористування земельною ділянкою державної або комунальної власності для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями – надання земельної ділянки державної або комунальної власності в користування (оренду) для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями на умовах, визначених з урахуванням зобов'язань, передбачених спеціальним інвестиційним договором, та з переважним правом інвестора із значними інвестиціями придбання такої земельної ділянки у власність після спливу строку дії спеціального інвестиційного договору (крім випадків його дострокового припинення), якщо таке право передбачено спеціальним інвестиційним договором;
4) забезпечення за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів та з інших джерел, не заборонених законом, будівництва об'єктів суміжної інфраструктури (автомобільних шляхів, ліній зв'язку, засобів тепло-, газо-, водо- та електропостачання, інженерних комунікацій тощо), необхідних для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями.
Заявник, який має намір реалізувати інвестиційний проєкт із значними інвестиціями й отримати державну підтримку, готує та подає до уповноваженого органу:
• заявку;
• документи, що підтверджують "акредитацію" заявника;
• техніко-економічне обґрунтування проєкту (з обов'язковим зазначенням соціального ефекту від його реалізації);
• проєкт спеціального інвестиційного договору.
"Акредитують" заявників щодо відповідності вимогам для значних інвесторів за низкою критеріїв, визначених постановою КМУ від 23.06.2021 р. № 648. Водночас потрібно врахувати, зокрема, фінансовий стан заявника, а також надійність їх обслуговуючого банку та аудитора.
Обґрунтування має бути підготовлено з огляду на вимоги, зазначені в постанові КМУ від 19.05.2021 р. № 515. До речі, невід'ємною частиною техніко-економічного обґрунтування є фінансова модель інвестиційного проєкту із значними інвестиціями, яку подають в електронній формі.
Щодо проєкту договору, то його готують з урахуванням визначених ст. 13 Закону № 1116 істотних умов. Це, зокрема:
1) сторони спеціального інвестиційного договору;
2) предмет спеціального інвестиційного договору, зокрема умови та строк реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями, об'єкти інвестування, види й обсяг значних інвестицій;
3) загальний обсяг, форми та строки надання державної підтримки інвестору із значними інвестиціями для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями;
4) умови та наслідки припинення надання державної підтримки інвестору із значними інвестиціями, зокрема порядок відшкодування інвестором із значними інвестиціями розміру перевищення обсягу фактично наданої державної підтримки над загальним обсягом державної підтримки, визначеним у спеціальному інвестиційному договорі;
5) права та обов'язки сторін, зокрема зобов'язання інвестора із значними інвестиціями за інвестиційним проєктом із значними інвестиціями, а також механізми забезпечення виконання інвестором із значними інвестиціями та/або заявником зобов'язань, передбачених спеціальним інвестиційним договором (зокрема, гарантія тощо);
6) строк дії спеціального інвестиційного договору;
7) порядок й умови набрання чинності спеціальним інвестиційним договором чи окремими його положеннями;
8) перелік земельних ділянок, необхідних для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями, умови користування такими земельними ділянками та порядок їх повернення;
9) порядок розподілу витрат на розроблення документації із землеустрою, необхідної відповідно до законодавства для надання в користування (оренду) земельних ділянок для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями;
10) порядок погодження зміни відносин контролю над інвестором із значними інвестиціями протягом строку дії спеціального інвестиційного договору;
11) гарантії стабільності умов провадження господарської діяльності інвестором із значними інвестиціями під час реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями;
12) екологічні та соціальні вимоги до реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями;
13) порядок здійснення контролю й моніторингу виконання умов спеціального інвестиційного договору;
14) порядок зміни та припинення дії спеціального інвестиційного договору;
15) підстави, процедури й наслідки дострокового припинення (розірвання) спеціального інвестиційного договору;
16) відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання зобов'язань, що випливають із спеціального інвестиційного договору;
17) порядок вирішення спорів між сторонами.
Проте спеціальний інвестиційний договір може містити й інші умови, погоджені сторонами.
Оцінку інвестиційного проєкту здійснює уповноважений орган протягом 60 календарних днів із дня отримання документів.
Загалом взаємодія інвесторів із держорганами має бути безоплатною та відбуватися суто в межах постанови КМУ від 23.06.2021 р. № 647.
Методологію розрахунку обсягу державної підтримки для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями визначено постановою КМУ від 07.07.2021 р. № 714.
Щодо практичної реалізації цього нововведення – покаже час. Цікаво також і те, як саме має бути гарантовано стабільність умов провадження господарської діяльності під час реалізації інвестиційних проєктів із значними інвестиціями, адже саме такі зобов'язання бере на себе Держава у ст. 17 Закону № 1116.
До речі, у липні також було оприлюднено Звіт Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів.
Так, до депутатів надійшло 48 звернень інвесторів зі скаргами на порушення їхніх прав і/або незаконні дії органів державної влади. З них 16 звернень Комісія прийняла до розгляду, а питання, порушені в 6 зверненнях, після розгляду по суті були успішно вирішені – наголошено у Звіті.
Передусім до депутатів зверталися представники аграрних компаній, зокрема переробної галузі, українські виробники дитячого харчування, іноземні світові гіганти в галузі харчової промисловості, всесвітньовідомий автомобільний виробник, суднобудівний завод, ритейлери та великі інвестори у сфері комерційної нерухомості – як українські, так і іноземні.
Більшість звернень від інвесторів пов'язана з неефективним здійсненням досудового розслідування з боку правоохоронних органів.
Ще однією причиною стали проблемні питання, що виникали між бізнесом й органами місцевого самоврядування.
За результатами роботи "інвестиційної" ТСК також було напрацьовано низку законопроєктів. Тож найближчим часом, найімовірніше, варто очікувати на чергові новації у цій сфері.
_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2021
У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.