Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Грандіозні кроки ОЕСР у забезпеченні рівних умов та ефективного впровадження автоматичного обміну податковою інформацією

9 – 11 грудня 2020 року було проведено щорічне пленарне засідання Глобального форуму з питань прозорості та обміну інформацією для цілей оподаткування (далі – Глобальний форум ОЕСР). Пленарне засідання Глобального форуму ОЕСР фактично звело представників – членів Форуму на триденні дискусії на тему "Прозорість для цілей оподаткування за часів COVID-19 – спільна робота для сприяння справедливості податкових систем та отримання доходу", що відобразилось у низці звітів, підготовлених на підставі плідних дискусій (довідково: наступні пленарні засідання Глобального форуму ОЕСР відбудуться в Сингапурі (2021 рік) і в Австралії (2022 рік)).

Так, після зустрічі опубліковано нові звіти про експертну перевірку для трьох юрисдикцій (Кіпр, Домініка та Словаччина) щодо обміну інформацією за запитом.

14 грудня 2020 року ОЕСР анонсувала новий набір інструментів, розроблених Глобальним форумом та Африканським форумом, щоб допомогти країнам створити та забезпечити функціонування ефективної системи обміну інформацією.

15 грудня 2020 року ОЕСР анонсувала публікацію Четвертого щорічного звіту про незалежну експертизу (Harmful Tax Practices – 2019 Peer Review Reports on the Exchange of Information on Tax Rulings), що стосується дотримання членами Інклюзивної рамкової програми боротьби з розмиванням податкової бази та переміщенням прибутку (BEPS) мінімальних стандартів щодо Дії 5 BEPS стосовно примусового спонтанного обміну певними податковими рішеннями (рамки прозорості).

Звіт охоплює 124 із 137 чинних юрисдикцій Інклюзивної системи, включно зі всіма юрисдикціями, що приєдналися до 30 червня 2019 року, і юрисдикціями відповідності (тобто юрисдикціями, які не входять до Інклюзивної системи, але є цікавими з погляду прозорості оподаткування), визначеними до 30 червня 2019 року. У звіті надано оцінку 2019 року та є рекомендації для 43 юрисдикцій щодо вдосконалення їхньої правової або операційної бази для визначення й обміну податковими рішеннями. Крім того, у звіті зазначено, що до 31 грудня 2019 року юрисдикції, які підлягали розгляду, видали майже 20000 податкових рішень у межах рамки прозорості та здійснили понад 36000 обмінів інформацією.

Чинна Методологія оцінки підлягає застосуванню до 2020 року, але процес експертної перевірки, як очікують, продовжиться й надалі, можливо за новою методологією оцінки. Кожна експертна оцінка зосереджена на тому, чи відповідають юрисдикції мінімальним стандартам у всіх чотирьох ключових сферах, виходячи із законодавчої бази кожної юрисдикції та того, як вона застосовує цю систему на практиці.

Варто зазначити, що ОЕСР опублікувала станом на сьогодні чотири щорічні звіти про експертну оцінку (перевірку), які стосуються системи фіскальної прозорості, зокрема:

– 4 грудня 2017 року – перший щорічний звіт про експертну перевірку, який охоплював оцінку 44 юрисдикцій (тобто країн ОЕСР та G20 і країн, які були у процесі приєднання до ОЕСР під час проекту BEPS) за 2016 рік. Звіт містив 49 рекомендацій щодо вдосконалення для окремих країн;

– 13 грудня 2018 року – другий щорічний звіт про експертну перевірку, який охоплював оцінку 92 юрисдикцій за 2017 рік. Звіт містив 60 рекомендацій щодо вдосконалення для окремих країн;

– 23 грудня 2019 року – третій щорічний звіт про експертну оцінку, який охоплював оцінку 112 юрисдикцій за 2018 рік. Звіт містив 52 рекомендації щодо вдосконалення для окремих країн;

– 15 грудня 2020 року опубліковано четвертий щорічний звіт про незалежну оцінку, який охоплював оцінку 124 юрисдикцій за 2019 рік. У звіті надано 58 рекомендацій щодо вдосконалення для окремих країн.

Відповідно до документів експертної перевірки один із напрямів стосується конфіденційності. Огляди конфіденційності у зв'язку з реалізацією рамок прозорості визначають роботу Глобального форуму з питань прозорості та обміну інформацією для цілей оподаткування у зв'язку зі стандартом щодо автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки для цілей оподаткування. Результати цієї роботи не опубліковують, як і немає додаткових посилань на перевірку конфіденційності в документі експертної перевірки. Отже, кожна оцінка країни, унесеної до другого розділу звіту, охоплює такі елементи: процес збору інформації; обмін інформацією; статистика; обмін інформацією про режими інтелектуальної власності.

Загалом, оцінки країн, згаданих у звіті, вказують, чи відповідала окремо визначена країна вимогам, викладеним у технічному завданні на звітний рік, а отже чи видає країна податкові рішення у межах Дії 5 плану BEPS. Як зазначено у пресрелізі ОЕСР, на сьогодні 81 юрисдикція повністю відповідає Дії 5, а решта – 43 юрисдикції – отримали одну або кілька рекомендацій щодо вдосконалення своєї правової чи оперативної бази для визначення й обміну податковими рішеннями.

Водночас наприкінці 2020 року ОЕСР опублікувала два документи, що засвідчують наполегливість організації в забезпеченні ефективного впровадження та рівних умов щодо застосування Єдиного стандарту звітності (Common Reporting Standard – CRS) задля автоматичного обміну інформацією про фінансові розрахунки (Automatic Exchange of Information – AEOI), а саме:

1. Звіт про експертну оцінку автоматичного обміну інформацією про фінансові розрахунки до 2020 року (A report on the Peer Review of the Automatic Exchange of Financial Account Information 2020 (Peer Review Report); далі – Звіт про експертну оцінку AEOI), опублікований 9 грудня 2020 року, у якому узагальнено висновки експертних перевірок законодавчої бази, установленої кожною юрисдикцією для впровадження CRS.

Протягом останніх років Глобальний форум ОЕСР здійснив огляд правової бази CRS, впровадженої 100 юрисдикціями, які взяли на себе зобов'язання обмінюватися інформацією CRS починаючи з 2017 і 2018 рр.

У Звіті про експертну оцінку AEOI узагальнено висновки, зокрема:

– більшість юрисдикцій успішно розпочала обмін і виконала свої зобов'язання щодо обміну у 2019 році (за винятком Домініка, Ніуе, Сінт-Мартен та Тринідад і Тобаго);

– 98 зі 100 юрисдикцій прийняли міжнародну правову базу, яка повністю відповідає як (a) вимогам до змісту, передбаченим їхніми міжнародними угодами, так і (b) очікуваному обсягу обмінної мережі CRS; дві юрисдикції, що не відповідають цій вимозі, – це Сінт-Мартен та Тринідад і Тобаго.

Щодо національної законодавчої бази було визнано, що:

– 54 юрисдикції, включаючи Кайманові Острови, Францію, Гернсі, Джерсі, Гонконг, Ірландію, Італію, Люксембург, Сингапур, Іспанію та Велику Британію, повністю відповідають стандарту CRS;

– 34 юрисдикції отримали оцінку "На місці, але потребує вдосконалення", тобто Звіт про експертну оцінку містить серед іншого рекомендації щодо цих юрисдикцій щодо внесення змін до національної законодавчої бази, яка повністю відповідає стандарту CRS; зокрема, до цієї групи належать Швейцарія, а також Багами, Британські Віргінські Острови, Канада, Німеччина, Японія, Ліхтенштейн, Мексика, Монако, Нідерланди та Панама;

– 10 юрисдикцій, включаючи Ізраїль, Макао та Румунію, мають істотні недоліки у своїй національній законодавчій базі, що може підірвати вимоги щодо CRS;

– 2 юрисдикції ще не запровадили національну законодавчу базу, тобто Сінт-Мартен та Тринідад і Тобаго.

Варто зауважити, що якщо юрисдикції вирішать впровадити рекомендації, наведені у Звіті про експертну оцінку AEOI, це може потенційно вплинути на всі або на деякі фінансові органи в цій юрисдикції, залежно від недоліків, виявлених під час їх практичної реалізації. Отже, фінансові органи повинні ретельно проаналізувати рекомендації Глобального форуму ОЕСР та визначити потенційний вплив прийняття таких рекомендацій з огляду на національні особливості оподаткування та рівень відкритості економіки.

2. Інструкція зі сприяння й оцінки дотримання фінансовими установами вимог до застосування CRS (A Guide on Promoting and Assessing Compliance by Financial Institutions (Compliance Guide); далі – Інструкція щодо дотримання вимог CRS), мета якої – допомогти чиновникам і фінансовим установам юридично правильно виконувати обов'язки щодо моніторингу та забезпечення відповідності законодавчо встановленим нормам ведення діяльності фінансових установ, які мають зобов'язання щодо звітування в межах CRS та FATCA. Крім того, Інструкція щодо дотримання вимог CRS, опублікована 11 грудня 2020 року, має на меті надати практичний огляд того, що саме може передбачати режим дотримання вимог щодо забезпечення реалізації FATCA – The Foreign Account Tax Compliance Act (закону США про податкову звітність за іноземними рахунками). Цю Інструкцію складено за участі фахівців податкових адміністрацій Канади, Сингапуру, Великої Британії та США. Щоб обмін фінансовою інформацією був ефективним і корисним, фінансові установи та податкові адміністрації повинні запровадити ефективні процеси належної перевірки (аудиту) та складання звітності.

Незважаючи на те що дотримання податкового законодавства зазвичай контролюють податкові адміністрації, вони здебільшого менш досвідчені в оцінці впровадження режимів звітності третіх сторін, оскільки правила мають переважно регулятивний, а не податковий характер. Тому в рамках Форуму ОЕСР із питань адміністрування податків необхідна колективна робота для підтримки податкових адміністрацій у визначенні чинників, необхідних для режиму дотримання фінансовими установами окремих положень податкового законодавства в контексті загального стандарту звітності та FATCA.

Огляд наведеного в цій Інструкції щодо дотримання вимог CRS пояснюється тим, що у світі все йде до глобального знищення банківської таємниці. За угодою FATCA (на підставі якої було розроблено європейський CRS) підлягають наданню відомості про особу, номери її рахунків і баланс на них, загальну суму відсотків за рахунками та інша інформація, яку може використати американська податкова адміністрація для контролю своїх резидентів.

Отже, більше уваги зосереджу саме на аналізі ключових положень і складників Інструкції щодо дотримання вимог CRS, що, власне, матиме практичну користь для суб'єктів господарювання, які ведуть свою господарську діяльність на міжнародній економічній арені.

Отож Інструкція щодо дотримання вимог CRS складається із шести розділів, а саме:

І. Допомога в упровадженні. Цей розділ окреслює важливість співпраці між податковими органами з різних юрисдикцій, а також освітню діяльність юрисдикції, службові ініціативи та інструменти самодопомоги для підтримки фінансових установ (інституцій).

ІІ. Визначення сукупності фінансових установ. Цей розділ акумулює в собі рекомендації податковим органам щодо практичного застосування найкращих практик стосовно ідентифікації фінансових установ, наприклад за допомогою реєстрації, установлення вимог щодо звітності, зіставлення відомої сукупності фінансових ресурсів з іншими наявними ресурсами суб'єкта господарювання, а також додаткових заходів для боротьби з нерегульованими фінансовими установами.

ІІІ. Розробка підходу, що ґрунтується на оцінці ризиків, які можуть виникати під час реалізації підходів до дотримання вимог CRS і FATCA. Оскільки більшість податкових органів не мають можливості одночасно перевіряти відповідність усіх фінансових установ, у цьому розділі подано пропозиції щодо визначення ризиків і встановлення пріоритетів. Підхід, що ґрунтується на оцінці ризику, на додаток до оцінки дотримання загального стандарту звітності та FATCA може допомогти податковим адміністраціям виявити потенційну невідповідність регуляторним нормам, забезпечивши акцент на тих фінансових установах або сферах дотримання, які мають більший ризик невідповідності. Види діяльності з дотримання законодавства, здійснювані податковими адміністраціями, ураховуватимуть оцінку ризику невиконання фінансовими установами вимог до звітності. В Інструкції щодо дотримання вимог CRS викладено запропоновані процедури для ідентифікації ризиків і встановлення пріоритетів. Для виявлення основних чинників, які можуть призвести до зазначеної невідповідності, можна проводити аналіз першопричини. Цей аналіз може керуватися розробкою відповідних методів подолання ризику, включно з розробленням цілеспрямованих заходів щодо дотримання норм, зокрема й поєднання заходів виявлення, запобігання та коригування. Там, де рівень ризику низький, освіта чи охоплення можуть бути використані для усунення типових помилок низького ризику, зроблених фінансовими установами.

Якщо аналіз першопричини вказує на те, що рівень ризику є відносно високим і може виникати систематична проблема, що стосується однієї чи кількох фінансових установ, податкові адміністрації можуть розглянути більш цілеспрямовані заходи щодо дотримання. Серед іншого це може бути анкетування, проведення перевірок на підставі реєстрації або проведення виїздів до офісів фінансових установ.

IV. Упровадження управління державними службами безпеки й управління FATCA. У цьому розділі викладено основні елементи, які, як очікується, ОЕСР мають забезпечити належне управління, включаючи організацію проєктів, співпрацю між зацікавленими сторонами, ролі та відповідальність, навчання, а також документацію та моніторинг. Для кожного основного елементу ОЕСР визначає ключові вимоги (так звані ознаки, які не потрібно плутати з ознаками DAC6 – Directive on Administrative Cooperation – ознаками Директиви про податкових посередників, яка зобов'язала держави – члени ЄС до 31 грудня 2019 року розробити та імплементувати в національне законодавство положення про обов'язкове розкриття податковим органам інформації щодо транскордонних операцій, що мають ознаки агресивного податкового планування, і передбачила подальший обмін такою інформацією між податковими органами країн – членів ЄС), а також зразки запитань, спрямованих на те, щоб допомогти податковим органам легко виявити потенційні недоліки конкретної фінансової установи. На додаток до загальних вказівок є також більш конкретні для фондової та трастової галузей. Зокрема, для адекватного виконання своїх обов'язків згідно із загальним стандартом звітності та FATCA фінансові установи повинні запровадити відповідну структуру управління. Необхідно регулярно переглядати та відображати у програмах процеси внутрішнього навчання та систематизації документації у фінансових установах. Оцінюючи ці сфери, податкові адміністрації можуть зрозуміти, як фінансові установи впроваджують і контролюють дотримання ними податкового законодавства та іншого інструктивно-методичного базису.

V. Забезпечення виконання фінансовими установами своїх зобов'язань щодо здійснення належної перевірки (аудиту). Подібно до попереднього розділу цей розділ визначає ознаки та зразки питань щодо процесу належної перевірки різних типів рахунків (наявних і нових, фізичних і юридичних осіб). Примітно, що ОЕСР повертається до теми схем податкового резидентства / громадянства за рахунок інвестицій (residence / citizenship by investment (RCI/CBI)), пропонуючи дослідити процеси, що ініціюються у фінансових установах, коли власники рахунків заявляють, що є податковими резидентами в юрисдикції, унесеній до відповідного списку ОЕСР. Крім того, для банків, страхових компаній, фондів і трастів є спеціальні вказівки щодо додаткових питань та запропонований перелік документації для здійснення належного аудиту.

VI. Системи та процедури звітності. У цьому розділі ОЕСР ще раз визначає ознаки та зразки питань, зокрема щодо систем звітності, вилучення даних і підготовки звітів, подання звітів та управління правками, а також надає подальші галузеві вказівки.

Слід резюмувати, що Інструкція щодо дотримання вимог CRS, імовірно, є найбільш важливим і затребуваним документом для багатьох фінансових установ, оскільки вона допомагає їм зрозуміти потенційні напрями діяльності майбутніх оглядів та аудитів відповідності. На цьому тлі фінансові органи можуть захотіти розглянути можливість проведення внутрішньої оцінки або попросити зовнішню сторону провести перевірку готовності до аудиту щодо ознак та зразків питань, викладених в Інструкції щодо дотримання вимог CRS. Це дасть змогу здійснити попереднє усунення податкових невідповідностей і неточностей (за необхідності) та забезпечить спокій відповідальним посадовим особам і керівникам до початку офіційних (законодавчо встановлених) оглядів та аудитів.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2021

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ