Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Як фінансове моделювання зміцнює бізнес

Серйозна підготовка до майбутнього – не найсильніша особливість нашого бізнесу. Що вже говорити про підготовку у складних умовах абсолютної невідомості, коли прогнози різняться й ніхто не може передбачити, як і коли розвиватимуться події.

Мабуть, усе перелічене – відмінний привід озброїтися такими інструментами, як сценарний аналіз і фінансове моделювання. І якщо в кіносвіті сценарій – це "план" фільму, яким він колись стане, то в бізнесі – це спосіб для аналізу складного середовища, у якому є багато значущих тенденцій і подій, які до того ж впливають одна на одну.

Сценарії в кіно ґрунтуються на захопливих історіях із певною кількістю учасників у певному місці дії, які розвиваються відповідно до певних сюжетних ліній. У бізнесі все не менш, а іноді й більш цікаво.

Аналіз і планування

Отже, розпочати потрібно з аналізу зовнішнього середовища та визначення основних точок його взаємодії з вашою організацією (постачальники, контрагенти, клієнти, позичальники, конкуренти, законодавство), які й стануть ключовими змінними, тобто "головними героями", використовуваними далі в різних сценаріях.

Потім моделюємо не менше ніж три варіанти можливої поведінки або зміни для кожної змінної та переходимо до найбільш творчої частини – комбінації ключових героїв і формування сценаріїв. Ця діяльність є прекрасним способом для менеджменту прокачати в групі своє вміння здійснювати системний аналіз, формувати комплексне бачення проблем, а також групувати варіанти поведінки або зміни, використовуючи логічні принципи. Усе це допоможе нам створити кілька напрямів розвитку подій.

Мінімум, який повинен вийти в результаті цієї творчості, – це найбільш і найменш сприятливі для компанії сценарії. Однак, якщо натхнення дало змогу отримати ще кілька варіантів, постарайтесь, щоб їх не було більш як чотири. Спробуйте ввести етап перевірки, де після паузи в роботі проводять додаткову перевірку на логічність і послідовність, а також на правдоподібність визначених у сценарії розвитків подій.

Отже, сценарії повністю готові, але в бізнесі основними є цифри, за них і отримують головні нагороди. Тому саме час визначити, як же позначиться кожен варіант розвитку подій на результаті. Саме модель дасть змогу "оцифрувати" кожну передбачувану зміну та побачити, як вона вплине на діяльність компанії. Обумовлені для бізнес-моделі вхідні дані (ціни, обсяги, курси валют, які будуть основними для розрахунку) стануть ключовою умовою для підвищення гнучкості бізнесу, а також для швидкого розрахунку впливу змін на результати.

Моделюючи майбутнє, ми реалізуємо принцип "попереджений – значить озброєний", забезпечуючи собі можливість продумати контрзаходи або запобіжні дії заздалегідь, до того, як ситуація різко погіршиться, мінімізуючи таким чином деякі негативні наслідки, а можливо, й уникаючи їх.

Від ідеї до реалізації

Маючи в руках розроблені сценарії та їх "оцифровку", переходимо до найцікавішого етапу – зйомок "фільму". У нашому випадку – це розроблення та реалізація комплексу заходів, які організація здійснить, ґрунтуючись на отриманих вхідних даних. Проте, якщо кінорежисер реалізовує зазвичай лише один сценарій, то бізнесмени опиняються в ситуації, де можливих сценаріїв декілька й вибирати доведеться з огляду на зовнішні чинники, про які на початку не знає ніхто.

Залежно від ситуації та стилю управління / особливостей компанії, ми можемо:

• підготуватися до найбільш імовірного сценарію або обрати комплекс заходів, реалізація яких сприятливо позначиться на компанії за будь-якого розвитку подій;

• мінімізувати втрати й намагатись отримати мінімальний виграш за будь-якого розвитку ситуації, головна мета – збереження позицій;

• забезпечити гнучкість, постійно здійснюючи моніторинг ситуації та модифікуючи план дій відповідно до змін, що відбулися;

• проактивна позиція – компанія вирішує використовувати всі свої ресурси для збільшення ймовірності реалізації найсприятливішого для неї сценарію.

Гнучкість і мотивація визначальні

Немає потреби обирати лише один підхід. Можливо, найкращим варіантом буде поєднання кількох із них. Визначивши й почавши реалізовувати комплекс універсальних заходів, можна одночасно поставити собі завдання залишатися гнучкими за допомогою регулярного моніторингу ключових чинників, а також зайняти проактивну позицію та спробувати вплинути на деякі складові вашого сценарію.

Якою буде якість саме вашого "фільму", вирішувати не лише ринку або макроекономіці, а й вам. Головне, на моменті реалізації не пропустити організаційний, координаційний і мотиваційний складники, необхідні для виконання наміченого плану дій та комплексу заходів. Не забудьте переконатися, що для кожного завдання обрано виконавця, дії всіх виконавців скоординовані та не нагадують байку "Лебідь, рак та щука", а всі досить мотивовані для досягнення максимального результату.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2020

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ