Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Бонуси й ризики податкової амністії для українських платників податків

Тепер у бізнес-середовищі тільки й розмов, що про податкові ініціативи нового Парламенту. Однією з них є проведення податкової амністії. До ВРУ подано низку законопроектів щодо амністії, але оскільки зі зрозумілих причин (з огляду на парламентську більшість) саме законопроект № 1232 є пріоритетним, то й зупинимося на його аналізі. Ми не оцінюватимемо його з погляду питань соціальної справедливості або дотримання інтересів держави. Але постараємося об'єктивно оцінити, що саме "український варіант" податкової амністії може дати фізичним особам – резидентам України та чи буде в інтересах платників податків брати участь у податковій амністії.

Коротко про суть запропонованої податкової амністії

Законопроектом № 1232 кожній фізособі – резидентові України буде надано можливість добровільно одноразово задекларувати всі доходи й активи (включно з розташованими за кордоном), приховані раніше від оподаткування, і сплатити з них податок на доходи за номінальною ставкою в діапазоні 2,5 – 10 % (залежно від дотримання умов). Водночас жодних наслідків (штрафів, переслідування з боку податкових органів), якщо кошти отримано з легальних джерел, але без сплати відповідних податків і зборів, не буде. Для тих, хто не скористався податковою амністією, за замовчуванням передбачено наявність легально зароблених підтверджених незадекларованих доходів (активів) на суму не більш як 300000 грн.

Під податкову амністію підпадають доходи й придбані за них активи, за якими зобов'язання зі сплати ПДФО, ВЗ та ЄСВ виникло не пізніше за 31.12.2018, водночас запропонований період проведення спеціального декларування – 01.01.2020 – 31.03.2020.

У чому ж бонуси податкової амністії для платників податків

• Отримані не від кримінальної діяльності та приховані раніше від податків доходи можна амністувати за максимально низькою ставкою 2,5 % (нижче – тільки нульове оподаткування спадщини або подарунків від родичів 1-го ступеня споріднення). Але лише за умови придбання за кошт таких доходів українських ОВДЗ (мінімальний строк дії – від 3 місяців, але самою умовою розміщення допускається достроковий продаж на вторинному ринку).

Отже, для цілей амністії доходів за мінімальною ставкою їх потрібно буде "завезти" в Україну та "заморозити" в ОВДЗ щонайменше на 3 місяці (законопроект № 1232 в редакції, що діє на 01.12.2019, не встановлює вимог ані до валюти ОВДЗ, ані до строку володіння цим ЦП) або лише на кілька тижнів – у разі їх дострокового продажу на вторинному ринку (що не заборонено текстом законопроекту № 1232).

Нагадуємо, інвестиційний і відсотковий дохід за ОВДЗ підлягає оподаткуванню тільки 1,5 % військовим збором і не підлягає оподаткуванню ПДФО. Тож маємо "обілення" доходів під ефективну ставку всього 4 % (2,5 % – пільгова ставка ПДФО в межах амністії та 1,5 % – ВЗ від наступного продажу/погашення ОВДЗ).

Немає потреби зазначати й підтверджувати джерела походження та надходження об'єктів декларування.

• Для зазначених у спецдекларації доходів і активів презюмується:

– звільнення декларанта від юридичної відповідальності за податкові правопорушення та злочини;

– неможливість притягнення декларанта до фінансової відповідальності за порушення податкового, митного, валютного та іншого законодавства;

– неможливість використання спецдекларацій, відомостей, що містяться в них, і пов'язаних із такими відомостями документів у розслідуваннях і/або перевірках стосовно декларанта чи інших осіб, а також як доказів у кримінальних справах, справах про адміністративні правопорушення, у цивільних й адміністративних справах.

Але чи компенсують бонуси такі ризики

Зовсім не передбачено випадки наявності підтверджених, раніше задекларованих доходів і активів на суми понад 300000 грн.

Для можливості застосування пільгової податкової ставки у 5 % для валютних цінностей, включно з коштами на іноземних банківських рахунках, їх необхідно до подання спецдекларації розмістити на рахунках в українських банках на термін не менше ніж 1 рік (дострокове списання без втрати пільгової 5%-ї ставки можливе лише для цілей інвестування в будь-який інший актив, розташований (зареєстрований) на території України). Рівень довіри до української банківської системи можна навіть не обговорювати. Тому для застосування 5%-ї ставки до незадекларованих грошей їх доведеться розміщувати на рахунках у банках України на короткий строк із наступним перерахуванням на оплату придбання бізнесу або нерухомості (до слова, про ринок землі, який відкривається) в Україні або ЦП українських емітентів.

Законопроектом № 1232 пропонують дозвільний, а не повідомний порядок податкової амністії. Що означає необхідність підтверджувати вартість об'єктів декларування (у разі, якщо немає якихось документів, що підтверджують придбання, потрібно буде замовляти оцінку активів) і ймовірність проведення фіскальними органами відповідних документальних позапланових невиїзних перевірок упродовж 180 днів із моменту завершення періоду нульового декларування.

Законопроектом прямо передбачено право фіскальних органів на підставі відомостей, зазначених у спецдекларації, донарахувати податкові зобов'язання в разі:

1) виявлення під час перевірки факту подання декларантом недостовірної інформації;

2) неможливості перевірити відомості спецдекларації через ненадання відповіді на вимогу податківців про підтвердження вартості активів;

3) одержання інформації про те, що на банківських рахунках немає коштів, розміщених там на 365 і більше днів (у разі, якщо декларант обрав пільгову ставку, що передбачає цю умову);

4) виявлення під час податкової перевірки того факту, що проведена декларантом оцінка вартості активів, зазначених у спецдекларації, не відповідає вартості цих активів.

Якщо декларант не сплачує або не вчасно сплачує погоджене податкове зобов'язання, то взагалі втрачає право на спецдекларування. До того ж виходить, що із "засвічених" у декларації активів, які фіскали не дозволили амністувати, декларант повинен буде сплатити податки за повними ставками (18 % ПДФО + 1,5 % ВЗ)!

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2020

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ