Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Розмір має значення: оприлюднення звітності-2019

Розмір підприємства впливає на обов'язок оприлюднення фінансової звітності за 2019 рік разом з аудиторським висновком.

Починаючи з 2018 року Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначено, що окремі підприємства зобов'язані оприлюднювати на своїй веб-сторінці річну фінансову звітність, перевірену аудитором, разом із результатом цього аудиту.

До 30 квітня року, наступного за звітним роком, цей обов'язок настає для таких підприємств:

– публічні акціонерні товариства;

– великі підприємства, які є емітентами цінних паперів;

– підприємства – емітенти цінних паперів, цінні папери яких допущено до торгів на фондових біржах або щодо цінних паперів яких здійснено публічну пропозицію*;

– банківські установи;

– страхові компанії;

– суб'єкти природних монополій на загальнодержавному ринку та суб'єкти господарювання, які провадять діяльність у видобувних галузях;

– недержавні пенсійні фонди (крім тих, що належать до мікро- та малих підприємств);

– інші фінансові установи (крім тих, що належать до мікро- та малих підприємств).

До 1 червня року, наступного за звітним роком, обов'язок публікації настає також для:

– великих підприємств, які не є емітентами цінних паперів;

– середніх підприємств.

* Узагальненого й актуального переліку цих підприємств на сьогодні немає. На веб-сайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку розміщено лиш Перелік емітентів, цінні папери яких перебували у біржових списках фондових бірж з 25.09.2018 по 31.12.2018 (http://www.nssmc.gov.ua/dlia-uchasnykiv-rynku/inshym-uchasnykam/emitentam-tsinnykh-paperiv/#tab-8).

Утім ця інформація, хоч і застаріла, та дуже важлива для аудитора, який ухвалює рішення про можливість виконання обов'язкового аудиту фінансової звітності такого підприємства. Тож цю інформацію аудитору доведеться аналізувати самостійно, отримуючи її із сайтів фондових бірж та/або за допомогою запиту до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Для групи підприємств, які працюють на ринках цінних паперів і фінансових послуг, зазначені нововведення не стали чимось новим, адже й до цього вони щороку здійснювали аудит і оприлюднювали фінансову звітність за вимогами профільних законів і підзаконних актів.

Для середніх і великих підприємств, які не були емітентами цінних паперів, Міністерство фінансів України роз'ясненням наприкінці 2018 року відтермінувало ці нововведення на рік.

Отже, починаючи з фінансової звітності за 2019 рік більшість великих і середніх підприємств зобов'язані вперше оприлюднити фінансову звітність і результат її аудиту.

Найголовніше, що треба знати для визначення розміру підприємства, – це базові критерії, механізм їх розрахунку та за який час аналізувати.

Усього таких критеріїв – три. Перший – найпростіший. Це кількість працівників. Два інші критерії – активи та чистий дохід. Вони вартісні й визначені в Законі в млн євро. Для їх переведення в гривні необхідно застосувати офіційний курс гривні до євро (середній за період), розрахований на підставі курсів Національного банку України, установлених протягом відповідного року.

Середній курс євро до гривні за 2019 рік становить 28,9518 грн/євро – пересвідчитися можна на сайті НБУ за посиланням: http://bank.gov.ua/files/Exchange_r.xls. Національна валюта зміцнилася, тож вартісні критерії для потрапляння до середніх і великих підприємств у гривневому показнику також знизилися.

Для відповідності певній категорії за розміром достатньо мати два критерії з трьох.

На підставі фінансової звітності за 2017 рік підприємство вперше визначило свою категорію за розміром. Надалі воно може змінити поточну категорію, лише якщо його показники на дату складання річної фінансової звітності протягом двох років поспіль відповідатимуть щонайменше двом із трьох критеріїв нової категорії.

Новостворені підприємства під час визначення відповідності критеріям застосовують показники на дату складання першої річної фінансової звітності.

Тепер перейдімо безпосередньо до розрахунків.

Задля зручності згруповані показники для визначення розміру підприємства за 2018 і 2019 роки наведено в тисячах гривень і заокруглено до одного знака після коми. Не відкидаю, що в окремих випадках для більш точного визначення показника може знадобитися перерахунок без заокруглення.

Критерії для визначення розміру підприємства станом на 01.01.2020 за нормами Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні"

Критерій

Рік

Мікро-

Мале

Середнє

Велике

Балансова вартість активів

2018

до 11,3 млн грн

11,3 тис. грн – 128,6 млн грн

128,6 млн грн – 579,0 млн грн

понад 579,0 млн грн

Чистий дохід від реалізації

до 22,5 млн грн

22,5 млн грн – 257,1 млн грн

257,1 млн грн – 1285,6 млн грн

понад 1285,6 млн грн

Середня кількість працівників

до 10 осіб

10 – 50 осіб

50 – 250 осіб

понад 250 осіб

Балансова вартість активів

2019

до 10,1 млн грн

10,1 млн грн – 115,8 млн грн

115,8 млн грн – 579,0 млн грн

понад 579,0 млн грн

Чистий дохід від реалізації

до 20,3 млн грн

20,3 млн грн – 231,7 млн грн

231,7 млн грн – 1158,1 млн грн

понад 1158,1 млн грн

Середня кількість працівників

до 10 осіб

10 – 50 осіб

50 – 250 осіб

понад 250 осіб

І на завершення кілька прикладів. Утім, зауважу, у питанні переходу з категорії в категорію можуть бути й складні ситуації. Зокрема, неоднозначними є висновки щодо переходу в наведених прикладах 5 і 6 та потреби оприлюднення у 2020 році фінансової звітності за 2019 рік разом з аудиторським висновком у прикладах 1 та 4 (формально за нормами Закону такий обов'язок виникає). Цікаво було б побачити тлумачення Міністерства фінансів України щодо таких моментів.

2017

2018

2019

Станом на 01.01.2020

Приклад 1

Мале

Середнє

Середнє

Середнє

Приклад 2

Мале

Мале

Середнє

Мале

Приклад 3

Мале

Середнє

Мале

Мале

Приклад 4

Мале

Велике

Велике

Велике

Приклад 5

Мале

Середнє

Велике

Мале / Середнє (?)

Приклад 6

Мале

Велике

Середнє

Мале / Середнє (?)

Джерело: blog.liga.net

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2020

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ