Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Результат аудиту фінансової звітності подати до податкової – законодавча ініціатива

Підприємства, для яких аудит є обов'язковим, зобов'яжуть подавати аудиторський звіт у разі звітування з податку на прибуток підприємств.

Не встигли обговорити прийняту на початку грудня минулого року першу редакцію проекту Закону України від 30.08.2019 р № 1210 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві", як на розгляд Верховної ради України вже має бути подано такий законопроект в остаточній редакції. У профільному комітеті обговорено і внесено окремі зміни до тексту первинного документа, і до однієї з таких змін хотілося б привернути увагу платників податку на прибуток, особливо тих із них, які належать до категорій середніх і великих підприємств.

Починаючи з 2018 року аудит фінансової звітності став обов'язковим для середніх і великих підприємств. І якщо ті підприємства (незалежно від їх розміру), які належали до емітентів цінних паперів, банків, страхових компаній, державних підприємств, недержавних пенсійних фондів, інших фінансових установ, з обов'язковим аудитом мали справу не першій рік, то для всіх інших це стало новим. Вже за 2019 рік такі середні й великі підприємства згідно з Законом України від 16.07.1999 р. № 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" мають публікувати свою фінансову звітність разом зі звітом аудитора на власному вебсайті, і зробити це треба не пізніше 1 червня 2020 року.

Створена при Міністерстві фінансів України державна установа "Орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю" має всі юридичні права та технічні можливості для контролю за своєчасністю таких публікацій. Адміністративна відповідальність за нерозміщення фінансової звітності разом із аудиторським звітом визначена в розмірі від 17 до 51 тис. грн (за кількість порушень протягом року). Вартість якісного аудиту за своїми трудовитратами має бути в рази вищою, тому деякі підприємства могли зробити свій вибір на користь штрафу.

Але сьогодні народні обранці запропонували викласти в новій редакції п. 46.2 ст. 46 Податкового кодексу України, яким визначено склад і порядок подання звітності з податку на прибуток. Зокрема, для тих підприємств, що мають оприлюднювати фінансову звітність разом із аудиторським звітом, обов'язковим стане подання контролюючому органу повного комплекту річної фінансової звітності з аудиторським звітом.

Для цього законодавець передбачив механізм звітування в 2 етапи:

1) до 1 березня року, наступного за звітним, подають податкову декларацію з податку на прибуток разом із фінансовою звітністю у вигляді звіту про фінансовий стан (балансу) та звіту про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіту про фінансові результати);

2) до 10 червня року, наступного за звітним, подають повний комплект фінансової звітності, що оприлюднюється, разом із аудиторським звітом.

За неподання до контролюючого органу фінансової звітності разом із аудиторським звітом на платників чекає штраф (як за неподання податкової звітності) у сумі 340 грн, а за повторне порушення протягом року – 1020 грн. Навряд чи такий штраф злякає тих, хто умисно пішов на перший і більш суттєвий штраф, але на цьому наслідки для них не вичерпуються, адже позицію фіскалів можна легко передбачити вже зараз, вони намагатимуться визнати таку декларацію з податку на прибуток не поданою, якщо не побачать повний комплект фінансової звітності разом із аудиторським звітом. Проте перспективи довести це в суді нульові, адже в законопроекті чітко визначено, що додатками до декларації є лише звіт про фінансовий стан (балансу) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіту про фінансові результати).

З іншого боку, здавалося б, аудиторам необхідно радіти посиленню відповідальності бізнесу за нехтування обов'язкового аудиту, проте не все так райдужно на аудиторському ринку. Профільний Закон від 21.12.2017 р. № 2258-VIII "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" було прийнято трохи більше року, але атестації нових аудиторів в Україні поки немає. Тих аудиторів, що наявні в реєстрі Аудиторської палати України станом на 11.01.2020 – 2,720 осіб, і з них 1,555 осіб працевлаштовані у 248 аудиторських фірмах, що можуть надавати послуги з обов'язкового аудиту. Мінімальна тривалість аудиту середнього підприємства – це 2 - 3 тижні. Актуальність аудиту – до 1 червня, тобто в аудиторської фірми є близько 4 - 5 місяців, коли можна активно працювати над проектами. Розрахунково на одного ключового партнера з аудиту з урахуванням допоміжного персоналу це складає не більш як 7-8 аудитів фінансової звітності середніх підприємств за сезон. Тобто потужності ринку дають змогу виконати до 10 - 12 тисяч завдань із аудиту середніх підприємств, але водночас за даними статистики лише середніх підприємств у 2018 році було близько 16 тисяч (до того ж не слід забувати, що аудиторський ресурс також буде задіяний і в аудиті великих підприємств, яких та ж статистика налічує близько 500), а також 3,7 тисяч мікро- та малих підприємств, які належать до фінансового та страхового ринку.

Отже, навіть якщо орієнтовно прорахувати, то ринок не готовий якісно надати послугу обов'язкового аудиту такій кількості суб'єктів, якщо вони всі вирішать проводити аудит. Виходом може бути законодавче збільшення періоду для проведення аудиту, як варіант – до 1 жовтня року, наступного за звітним.

Джерело: blog.liga.net

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2020

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ