У доповіді, оприлюдненій для лідерів G20 перед зустріччю в м. Осака (Японія) 28 – 29 червня 2019 р., ОЕСР надала оновлену інформацію про свою діяльність у межах здійснення міжнародної податкової реформи, у т. ч. про розмивання бази оподаткування й виведення прибутку з-під оподаткування (План дій BEPS), а також про міжнародні ініціативи щодо прозорості оподаткування.
ОЕСР зауважила, що в межах впровадження мінімальних стандартів BEPS було досягнуто конкретних результатів із:
– усунення будь-яких т. зв. шкідливих податкових положень із національного податкового законодавства;
– унесення змін до податкових угод із метою запобігання зловживанню договорами;
– упровадження звітності за кожною країною та обміну цими звітами;
– удосконалення механізмів вирішення транскордонних податкових спорів тощо.
Щодо шкідливих податкових режимів (harmful tax regimes) у доповіді зазначено, що з 2015 року було переглянуто понад 250 режимів – більшість визнано шкідливими, змінено або навіть скасовано. З часу останньої доповіді (липень 2018 р.) переглянуто 70 додаткових податкових режимів (ті з них, які запроваджують сьогодні, можна охарактеризувати неабияким прогресом).
У всьому світі країни більше не можуть використовувати шкідливі податкові режими для залучення бази оподаткування з інших країн тільки за рахунок орієнтації на нерезидентів та іноземні доходи. Крім того, податкові юрисдикції з низьким рівнем оподаткування ніколи не привертали стільки уваги, як сьогодні.
Щодо індивідуальних податкових угод-консультацій (tax ruling) про домовленості між податковими органами й платниками податків ОЕСР підтвердила, що з липня 2018 р. їх відбулося понад 4000 між урядами різних країн. Загалом їх кількість становить близько 21000, що лише підтверджує правильний напрям покращення фіскальної прозорості.
Щодо зловживань у межах податкових угод ОЕСР заявила, що більшість членів ОЕСР/G20 зараз перебувають у процесі нарощування своєї мережі податкових угод. Це буде зроблено насамперед через реалізацію Багатосторонньої конвенції щодо імплементації заходів, пов'язаних з угодою про уникнення подвійного оподаткування для запобігання розмиванню оподатковуваної бази та виведенню прибутку (MLI – багатосторонній інструмент BEPS). Вона набрала чинності 1 липня 2018 р. й зараз охоплює 88 юрисдикцій. Коли всі країни, які підписали угоду, її ратифікують, це вплине на понад 1500 податкових угод. Зауважу, що Україна підписала Багатосторонню конвенцію 23 липня 2018 р., а 28 лютого 2019 р. її було ратифіковано. Конвенція MLI дає нам можливість одночасного внесення змін в усі або деякі чинні Конвенції про уникнення подвійного оподаткування, що значно скорочує тривалі двосторонні переговори з кожною конкретною державою. Ратифікувавши Конвенцію MLI, Україна автоматично виконала кроки 6 і 14 мінімального стандарту Плану дій BEPS, які є обов'язковими до виконання для України.
Крім того, ОЕСР повідомила, що після перших обмінів звітами між країнами (Country-by-Country (CbC) reports) у червні 2018 р. 18 додаткових юрисдикцій запровадили вимоги щодо подання CbC-звітів для транснаціональних корпорацій (multinational enterprises – MNE), унаслідок чого загальна кількість юрисдикцій сягнула 80. Ба більше, перша агрегована й анонімна статистика, підготовлена на основі даних, зібраних у звітах CbC, уже показує деякі цікаві закономірності щодо розміщення діяльності транснаціональних корпорацій, звітування про прибутки та сплачений податок.
Робота, спрямована на підтримку ефективного використання звітів CbC податковими адміністраціями, забезпечує більшу визначеність для транснаціональних корпорацій, у т. ч. за допомогою Міжнародної програми забезпечення дотримання вимог (International Compliance Assurance Programme – ICAP), яка є багатостороннім процесом оцінки ризиків. Пілотну програму було започатковано в січні 2018 р. за участю податкових адміністрацій восьми країн – членів Форуму з податкового адміністрування під егідою ОЕСР (OECD's Forum on Tax Administration – FTA) – Австралія, Канада, Італія, Японія, Нідерланди, Іспанія, Великобританія та США. Основна ідея програми – створення спільного майданчика для переговорів із транснаціональними корпораціями щодо податкових ризиків. Так би мовити, спрощений варіант багатосторонніх угод про попереднє узгодження ціноутворення (Advance pricing agreement).
Щодо покращення ситуації в межах вирішення податкових спорів ОЕСР заявила, що вже є обнадійливі результати. Так, повідомлено, що вже проаналізовано ситуацію в 45 юрисдикціях щодо прогресу в частині покращення функціонування процедури взаємної угоди та розроблено близько 990 рекомендацій для вдосконалення національних норм податкового законодавства. За словами представників ОЕСР, країни досягають відчутного прогресу в урахуванні рекомендацій і вдосконаленні механізмів вирішення податкових спорів.
Водночас податкові адміністрації повідомляють про ранні позитивні зрушення від упровадження заходів BEPS. Перше опитування ряду членів Форуму податкового адміністрування під егідою ОЕСР свідчить, що є позитивні сигнали про те, що впровадження BEPS відбувається не лише в теорії, але й на практиці. Повідомлено, що транснаціональні корпорації активно займаються впровадженням нових вимог до оподаткування.
Разом з тим є також ознаки змін у поведінці суб'єктів господарювання. Зокрема, деякі транснаціональні корпорації активно шукають і розширюють можливості для співпраці та фіскальної прозорості з податковими адміністраціями. Самі податкові адміністрації вдосконалюють свої підходи, систему інформаційно-комунікаційних технологій та управління, домагаючись більшої узгодженості та податкової достовірності як для адміністрацій, так і для транснаціональних корпорацій.
Лідери G20 у своїй декларації на завершення саміту (G20 Osaka Leaders' Declaration) привітали нещодавній прогрес у вирішенні проблем оподаткування, що виникають внаслідок цифровізації економіки, і заявили, що до 2020 року вони збільшать зусилля для досягнення консенсусу G20/OEСР у межах розмивання бази оподаткування й виведення прибутку з-під оподаткування.
Крім того, податковий звіт Генерального секретаря ОЕСР для лідерів G20 (OECD Secretary-General Tax Report to G20 Leaders) є гарним прикладом того, на що має орієнтуватися міжнародна податкова програма. Не дивно, що це майже те саме, що й еквівалентний Звіт до засідання міністрів фінансів G20 (Report to the G20 Finance Ministers' meeting) 7 – 8 червня 2019 р. Проте зауважу, що останній звіт не містить щорічного звіту щодо Всеохоплюючих Основ ОЕСР/G20 із BEPS (Inclusive Framework on BEPS), а також Звіту МВФ/ОЕСР про податкову безпеку (Progress Report on Tax Certainty).
Однак податкові проблеми, пов'язані з цифровізацією економіки, залишаються невирішеними. Громадськість у багатьох країнах ще не повністю переконана, що зміни є реальними, а міжнародна податкова система перебуває на шляху відновлення справедливості. Вважаю, що необхідно запланувати більше всезагальних заходів для реалізації зусиль, які тепер визнано всіма членами Всеохоплюючих Основ. Працюючи разом, вони визнали, що необхідні подальші зусилля для стабілізації міжнародної податкової системи, щоб зробити її стійкішою перед цифровізацією підприємницької діяльності. 28 травня 2019 р. країни домовилися про Програму роботи з подолання податкових проблем, що виникають у зв'язку з цифровізацією економіки (Programme of work on addressing the Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy), щоб до кінця 2020 року їх вирішити. Цю Програму схвалили міністри фінансів G20 на зустрічі 7 – 8 червня 2019 р. в Японії.
Метою Програми є подолання перешкод, з якими стикаються юрисдикції в спробах оподатковувати прибутки, отримувані транснаціональними корпораціями від користувачів і споживачів, що знаходяться в цих юрисдикціях (особливо там, де компанії не присутні фізично на цих ринках).
154 юрисдикції тісно співпрацюють у межах Глобального форуму з питань прозорості та обміну інформацією для податкових цілей (Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes). Вони прагнуть підвищити спроможність податкових органів виявляти ухилення від сплати податків і посилювати дотримання податкового законодавства. Ця співпраця дає результати. Фіскальна прозорість та обмін інформацією продовжують розширюватися в безпрецедентних масштабах.
З часу останньої доповіді лідерам G20 у грудні 2018 р. відбулося кілька важливих подій.
1. Автоматичний обмін інформацією (Automatic Exchange of Information – AEOI).
У липні 2018 р. міністри фінансів країн G20 звернулися до юрисдикцій, які мали розпочати автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки для цілей оподаткування (стандарт AEOI) у 2018 році, щоб забезпечити вжиття всіх необхідних заходів для виконання графіку. До кінця 2018 р. 90 юрисдикцій обмінялися інформацією про фінансові рахунки нерезидентів, а ще дві юрисдикції – протягом 2019 року. Ці обміни є великою перемогою в глобальній боротьбі з ухиленням від сплати податків. Однак варто зауважити, що деякі юрисдикції мали проблеми через технічні несправності або затримки у створенні національної/міжнародної законодавчої бази для збору та обміну інформацією. Глобальний форум тісно співпрацює з цими юрисдикціями для забезпечення того, щоб вони розпочали операцію AEOI якомога швидше.
Таблиця 1
Статус зобов'язань AEOI (станом на 13 червня 2019 р.)
ЮРИСДИКЦІЇ ПЕРШИХ ОБМІНІВ В 2017 РОЦІ (49) |
Ангілья, Аргентина, Бельгія, Бермуди, Британські Віргінські острови, Болгарія, Кайманові острови, Колумбія, Хорватія, Кіпр, Чехія, Данія, Естонія, Фарерські острови, Фінляндія, Франція, Німеччина, Гібралтар, Греція, Гернсі, Угорщина, Ісландія, Індія, Ірландія, острів Мен, Італія, Джерсі, Корея, Латвія, Ліхтенштейн, Литва, Люксембург, Мальта, Мексика, Монтсеррат, Нідерланди, Норвегія, Польща, Португалія, Румунія, Сан-Марино, Сейшельські острови, Словацька Республіка, Словенія, Південна Африка, Іспанія, Швеція, острови Теркс і Кайкос, Великобританія |
ЮРИСДИКЦІЇ, ЯКІ ЗДІЙСНЮЮТЬ ПЕРШІ ОБМІНИ У 2018 РОЦІ (51) |
Андорра, Антигуа і Барбуда, Аруба, Австралія, Австрія, Азербайджан, Багами, Бахрейн, Барбадос, Беліз, Бразилія, Бруней-Даруссалам, Канада, Чилі, Китай, Острови Кука, Коста-Ріка, Кюрасао, Домініка, Гренландія, Гренада, Гонконг (Китай), Індонезія, Ізраїль, Японія, Ліван, Макао (Китай), Малайзія, Маршаллові острови, Маврикій, Монако, Науру, Нова Зеландія, Ніуе, Пакистан, Панама, Катар, Росія, Сент-Кітс і Невіс, Сент-Люсія, Сент-Вінсент і Гренадіни, Самоа, Саудівська Аравія, Сінгапур, Сінт-Мартен, Швейцарія, Тринідад і Тобаго, Туреччина, Об'єднані Арабські Емірати, Уругвай, Вануату |
ЮРИСДИКЦІЇ ПЕРШИХ ОБМІНІВ ДО 2019 РОКУ (3) |
Гана, Кувейт і Нігерія |
ЮРИСДИКЦІЇ, ЯКІ ПРЕДСТАВЛЮЮТЬ ПЕРШІ ОБМІНИ ДО 2020 РОКУ (5) |
Албанія, Казахстан, Мальдіви, Оман і Перу |
КРАЇНИ, У ЯКИХ НЕМАЄ ЧІТКО ВИЗНАЧЕНОЇ ДАТИ ПЕРШОГО ОБМІНУ (46) |
Вірменія, Бенін, Боснія і Герцеговина, Ботсвана, Буркіна-Фасо, Кабо-Верде, Камбоджа, Камерун, Чад, Кот-д'Івуар, Джибуті, Домініканська Республіка, Еквадор, Єгипет, Сальвадор, Есватіні, колишня Югославська Республіка Македонія, Габон, Грузія, Гватемала, Гайана, Гаїті, Ямайка, Кенія, Лесото, Ліберія, Мадагаскар, Мавританія, Молдова, Монголія, Чорногорія, Марокко, Нігер, Папуа – Нова Гвінея, Парагвай, Філіппіни, Руанда, Сенегал, Сербія, Танзанія, Таїланд, Того, Туніс, Уганда, Україна |
2. Обмін інформацією на запит (Exchange of Information on Request – EOIR).
У другому етапі експертних оглядів EOIR, які розпочалися у 2016 році, станом на 13 червня 2019 р. було опубліковано 45 нових рейтингів, з яких: 14 загальних рейтингів відповідають вимогам, 28 – значною мірою відповідають і 3 – частково відповідають (у межах Загальних рейтингів після експертних оглядів стандарту EOIR). Сюди входить, зокрема, огляд практично всіх юрисдикцій, яким було присвоєно попередні рейтинги у 2017 році. Прогрес можна прослідкувати на елементах, які підлягають першому етапу експертної оцінки EOIR і повторно відвідуються в другому етапі. Зокрема, є позитивна тенденція збільшення можливостей для вирішення проблеми зростання кількості та складності запитів.
Однак впровадження нової вимоги щодо бенефіціарного права продовжує викликати занепокоєння з боку більшості юрисдикцій, які отримали рекомендації щодо вдосконалення правової бази з метою приведення у відповідність до міжнародних стандартів.
Таблиця 2
Загальні рейтинги після експертних оцінок застосування стандарту EOIR
(станом на 13 червня 2019 р.)
Рейтинги базуються на: | Загальний рейтинг | |
першому етапі оцінок | другому етапі оцінок | |
Китай (Народна Республіка), Колумбія, Фінляндія, Ісландія, Корея, Литва, Мексика, Словенія, Південна Африка, Швеція | Бахрейн, Естонія, Франція, Гернсі, Ірландія, острів Мен, Італія, Джерсі, Маврикій, Монако, Нова Зеландія, Норвегія, Сан-Марино, Сінгапур | відповідає |
Албанія, Аргентина, Азербайджан, Барбадос, Беліз, Ботсвана, Британські Віргінські острови, Бруней-Даруссалам, Болгарія, Буркіна-Фасо, Камерун, Чилі, Острови Кука, Кіпр, Чехія, Сальвадор, Габон, Грузія, Гібралтар, Греція, Гренада, Ізраїль, Кенія, Латвія, Лесото, Макао (Китай), Малайзія, Мальта, Мавританія, Монтсеррат, Марокко, Нігерія, Ніуе, Пакистан, Польща, Португалія, Румунія, Росія, Сенегал, Словацька Республіка, Сент-Люсія, Сент-Вінсент і Гренадіни, Саудівська Аравія, Сейшели, Швейцарія, Уганда, Уругвай | Аруба, Австралія, Австрія, Багамські острови, Бельгія, Бермуди, Бразилія, Канада, Кайманові острови, Данія, Німеччина, Гонконг (Китай), Угорщина, Індія, Індонезія, Ямайка, Японія, Ліхтенштейн, Люксембург, Північна Македонія, Нідерланди, Філіппіни, Катар, Сент-Кітс і Невіс, Іспанія, Острови Теркс і Кайкос, Великобританія, США | значною мірою відповідає |
Андорра, Антигуа і Барбуда, Коста-Ріка, Домініка, Домініканська Республіка, Гватемала, Федеративні Штати Мікронезії, Ліван, Науру, Панама, Самоа, Об'єднані Арабські Емірати, Вануату | попередньо значною мірою відповідає | |
Ангілья, Сінт-Мартен, Туреччина | Кюрасао, Гана, Казахстан | частково відповідає |
Маршаллові острови | попередньо частково відповідає | |
Тринідад і Тобаго | не відповідає |
3. Конвенція про взаємну адміністративну допомогу в податкових питаннях (The Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters).
З 2009 року G20 послідовно заохочувала країни до підписання Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових питаннях. Протягом цього періоду Конвенція значно розширила кількість юрисдикцій, які беруть у ній участь, – від 20 до 129. Сьогодні Конвенція створює масштабну мережу, еквівалентну понад 6000 двосторонніх угод, які дають змогу всім формам податкового співробітництва боротися з ухиленням від сплати податків. Протягом останніх дванадцяти місяців Конвенція набрала чинності в чотирнадцяти юрисдикціях: Антигуа і Барбуда, Багами, Бахрейн, Сальвадор, Гренада, Гонконг (Китай), Ямайка, Кувейт, Макао (Китай), Перу, Катар, Туреччина, Об'єднані Арабські Емірати та Вануату. Крім того, Бруней-Даруссалам, Домініка й Марокко здали на зберігання ратифікаційні грамоти, документи про прийняття чи схвалення, а набрання чинності відбудеться в найближчі місяці. Чотири країни – Еквадор, Мавританія, Північна Македонія та Сербія нещодавно підписали багатосторонню конвенцію з подальшими кроками. Хоча всі країни G20, БРІКС, ОЕСР і великі фінансові центри беруть участь у цьому правовому інструменті, проте багато країн, що розвиваються, ще мають підписати й ратифікувати цю Конвенцію.
4. Технічна допомога.
Більше ніж половина чинних членів Глобального форуму й практично всі нові члени є країнами, що розвиваються. Це створює постійний попит на технічну допомогу. Зараз він особливо гострий, оскільки учасники проходять другий етап експертних оглядів EOIR, куди входять деякі нові елементи. Одна з ключових проблем, з якими стикаються члени цього етапу, стосується бенефіціарної власності. Щоб допомогти урядам у впровадженні стандартів Глобального форуму щодо забезпечення доступу правоохоронних органів до достовірної інформації про те, хто є кінцевим власником, що стоїть за компанією або іншою юридичною особою, Глобальний форум у партнерстві з Міжамериканським банком розвитку у березні 2019 р. випустив Посібник (інструментарій) для бенефіціарів (A Beneficial Ownership Toolkit). Оскільки чинний стандарт бенефіціарного права не передбачає конкретного методу його реалізації, посібник спрямовано на надання допомоги політикам у впровадженні правових і наглядових меж для виявлення, збору та генерації необхідної інформації про бенефіціарного власника.
_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2019
У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.