Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Корпоративна соціальна відповідальність: практичні рекомендації

Корпоративна соціальна відповідальність (в англійському варіанті – corporate social responsibility, CSR) – це спосіб організації діяльності, під час якого компанії дотримуються принципів ділової етики та роблять соціально, екологічно й економічно важливі речі понад те, чого від них вимагають чинні норми регулювання.

У західних країнах в інвесторському середовищі давно стали нормою очікування, що компанії, у які інвестори здійснюють капіталовкладення, поводяться відповідально і мають у себе інтегровані стратегії "CSR", котрі є невід'ємною частиною їх бізнес-моделей. Упровадження стратегій у ситуації, коли конкуренти по галузі лише починають замислюватися про такі речі, є надзвичайно ефективним способом виділити себе на тлі інших, залучити інвесторів, клієнтів і обдарований персонал. Ті, хто відкладає це до останнього моменту, ризикують залишитися далеко позаду.

Із чого ж розпочинати у практичному плані? Корпоративна соціальна відповідальність – явище далеко не нове і за минулі роки встигло еволюціонувати. Раніше компанії обмежувалися участю у благодійній діяльності на користь суспільства і вважали це достатнім. Сьогодні розуміння цього значно ширше. Найкращий спосіб розпочати – це чітко визначити, хто є ключовими стейкхолдерами для організації (інакше кажучи, сторонами, зацікавленими у результатах її діяльності, – це можуть бути клієнти, працівники, акціонери, постачальники, власники бізнесу, місцева громада), а потім поміркувати над їхніми основними потребами. Зважаючи на прихильне ставлення, що є найважливішим для вашого бізнесу (окрім, звісно, прибутку), і в чому полягає його унікальність?

Неважливо, ідеться про підприємство категорії малого й середнього бізнесу чи про велику компанію, – завжди можна розпочати щось робити, і способів для цього безліч. Взяти, наприклад, ставлення до працівників. Насамперед можна сприяти поліпшенню здоров'я і добробуту людей, які у вас працюють, забезпечуючи їх гнучкими умовами праці та більш привабливим розподілом робочого часу і особистого життя. Згідно з результатами дослідження, проведеного торік Міжнародною федерацією бухгалтерів (IFAC), представники наймолодшого "Покоління Z" під час вибору місця роботи понад усе ставлять аж ніяк не рівень заробітної плати, а стабільний кар'єрний розвиток. Друге місце у них посідає зарплата й бонуси, але одразу слідом, у трійці вирішальних чинників – оптимальне співвідношення робочого часу й особистого життя.

Крім цього, є безліч інших варіантів поліпшення умов праці в компанії: надання різноманітних можливостей людям з різними видами потреб, навчання або стажування для тих, хто тільки розпочинає свою кар'єру, уникнення гендерної дискримінації або дискримінації за національною ознакою у визначенні рівня винагороди і просування кар'єрними сходами, власне, підвищення обізнаності персоналу щодо такої речі, як корпоративна соціальна відповідальність, і проведення опитувань із приводу того, як її уявляють собі самі працівники.

На рівні співтовариства можна брати участь у місцевих громадських проектах (наприклад, суботниках), надавати під суспільні потреби свої приміщення, якщо вони в цей час не використовуються, брати участь у благодійній діяльності та стимулювати працівників до цього.

Зрештою, іще однією надзвичайно важливою сферою є захист навколишнього середовища, що особливо актуально для виробничих підприємств. Компанії можуть дотримуватися стратегій, спрямованих на зниження забруднення, що передбачають перероблення сміття, не використовувати у своєму виробництві пластикові складові, вибірково підходити до своїх постачальників, більш активно користуватися громадським транспортом або вдаватися до спільного використання корпоративного автопарку, якщо умови дають змогу це робити, регулярно здійснювати прибирання сміття на прилеглих територіях або брати участь у проектах озеленення.

Які комерційні переваги такого підходу? У 1994 році американський економіст і підприємець Джон Елкінгтон (John Elkington) вивів Концепцію потрійного критерію (Triple bottom line, TBL), відповідно до якої під час побудови бізнес-моделі менеджери компаній та індивідуальні підприємці повинні брати до уваги не лише фінансовий бік справи, а також соціальні й екологічні чинники. Будь-який бізнес, за Елкінгтоном, будується на "трьох китах", а точніше "стовпах сталого розвитку": прибутку, людях і довкіллі.

Критики, проте, зазначають про практичні складнощі її впровадження, особливо якщо заходить мова про інтеграцію концепції в систему бухгалтерського обліку: екологічні витрати важко піддаються вимірюванню. Наприклад, наслідки від скидання токсичних відходів у кількісному плані проявляють себе лише у довгостроковій перспективі, а якщо так, у короткостроковій перспективі менеджери негативно сприймають саму ідею включення їх до розрахунку. Ускладнює ситуацію і відсутність єдиних обов'язкових стандартів, хоча міжнародні організації (наприклад, група GRI) розробили вже безліч керівництв, які можна застосовувати на добровільних засадах.

Емпіричні дані свідчать, що сенс у цьому дуже навіть є, до того ж саме комерційний. Ось яка тут може бути логіка:

• Відповідальне ставлення до навколишнього середовища знижує комунальні платежі і штрафи за викиди; відбувається економія на офісних запасах (наприклад, того самого паперу у разі переходу на електронний документообіг).

• Гнучкі умови праці та стратегії, які сприяють підвищенню задоволення працівників, підвищують продуктивність праці.

• Позитивно впливаючи на місцеву громаду, ваша компанія натомість також отримує від неї позитивну віддачу.

• Надзвичайно велике значення має репутація, тобто стратегії "CSR" – ще й непоганий інструмент маркетингу. Займатися цим лише заради публічності, звісно, не слід, але цей фактор вартий того, щоб його брати до уваги.

• Упровадження стратегій "CSR" розширює ділові зв'язки, що відкриває доступ до нових клієнтів, ринків збуту та майбутніх членів вашої команди.

Складний для початківців момент – моніторинг. Тут необхідно буде поміркувати, на підставі яких показників відстежувати ефективність реалізації стратегій корпоративної соціальної відповідальності.

Сьогодні вже всім зрозуміло, що менш вимогливими інвестори, працівники та клієнти з часом не стануть, усе якраз навпаки. Стратегія корпоративної соціальної відповідальності має впроваджуватися "зверху", виходити із ради директорів і поширюватися на всі корпоративні рівні, а не зводитися лише до голослівного твердження на корпоративному сайті. Ошукати людей навряд чи вийде, а негативний ефект від усвідомлення ними того, що всі твердження були не більш ніж фікцією, буває надто руйнівним.

Автор оригінального матеріалу: Софі Кросс (Sophie Cross),
редактор-фрилансер і фахівець з маркетингу

За матеріалами: AAT Comment

Джерело: GAAP.RU

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2019

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ