Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
МСФЗ 17 "Страхові контракти": продовження дискусії щодо особливостей упровадження стандарту

Пройшла чергова панельна дискусія FRC щодо перешкод на шляху впровадження цього стандарту та питання його схвалення Європейською комісією.

КМСФЗ уже давно працює над створенням стандарту з обліку страхових контрактів. У липні 2010 року КМСФЗ опублікував попередній проект (ED) за договорами страхування. Цей проект був частиною другого етапу загального проекту IASB за договорами страхування. Ґрунтуючись на коментарях, отриманих у відповідь на ED, у грудні 2010 року Комітет почав свою роботу з перегляду.

20 червня 2013 року КМСФЗ опублікував переглянутий проект пропозицій щодо обліку страхових контрактів. Проект будувався на пропозиціях, що були опубліковані раніше, у 2010 році, та пропозиціях, що були отримані під час широкого періоду публічних консультацій.

Переглянуті пропозиції були спрямовані на забезпечення послідовної основи обліку договорів страхування і полегшення користувачам фінансової звітності розуміння того, як страхові договори впливають на фінансовий стан, фінансові показники та рух грошових коштів. Переглянуті пропозиції вносять поліпшення в уявлення й оцінку договорів страхування, прагнучи звести до мінімуму волатильність штучного обліку.

Після надання в січні 2014 року зворотного зв'язку від Європейської консультативної групи з фінансової звітності (далі – EFRAG) та звіту про практичне випробування, КМСФЗ опубліковав стандарт для страхових контрактів у травні 2017 року.

Незважаючи на набрання чинності Стандартом у січні 2021 року, активно продовжується обговорення переваг та перепон упровадження МСФЗ 17 "Договори страхування".

Зокрема, 24 квітня пройшла чергова панельна дискусія FRC щодо перешкод на шляху впровадження цього стандарту та питання його схвалення Європейською комісією1.

Члени групи відзначили певні перспективи. На цей момент на міжнародному рівні застосовуються різні основи та принципи для обліку страхових контрактів. КМСФЗ відвів чимало часу для слухання і збору питань від зацікавлених сторін та відповідної побудови консенсусних рішень щодо стандарту.

Деякі юрисдикції за межами Європи вже підтвердили прийняття стандарту, тоді як рішення ЄС про схвалення очікується у 2019 році. EFRAG ще досі перебуває у процесі збору доказів на підтримку своїх рекомендацій для ЄС, для подальшого схвалення Стандарту. Було підкреслено необхідність участі Великобританії в подальшому обговоренні питання.

Голова групи, директор з політики обліку та звітності FRC Ентоні Еполтон, підкреслив, що Європа схвалює процес упровадження МСФЗ 17. Очікується, що EFRAG звітуватиме перед Європейською комісією ще до кінця 2018 року.

Члени групи висловили свою думку та зробили окремі зауваження. Зокрема, на думку членів групи, не варто недооцінювати складність упровадження МСФЗ 17 як за тривалістю, так і за складністю. При цьому необхідно враховувати впровадження МСФЗ 9 "Фінансові інструменти" як один із факторів впливу.

Перехідний період, рівень агрегації та здатність зіставляти страхові зобов'язання та активи для страховиків, що займаються страхуванням життя, були визначені як критичні аспекти для реалізації. Загальні страхувальники можуть використовувати більш простий підхід до розподілення премії, однак зміни в обліку витрат на придбання та облік премій на отриманій основі вимагають уваги.

Передбачається, що МСФЗ 17 розгляне деякі проблеми поточного бухгалтерського обліку, зокрема невідповідність фінансової звітності страховиків. Було зазначено, що МСФЗ 17 все одно не зможе стати ідеальним рішенням, оскільки це питання потребує часу для опрацювання та отримання нових вимог та підходів, що можна буде впроваджувати надалі.

Водночас і досі залишаються актуальними деякі проблеми й питання.

Зокрема, залишається питання щодо вартості впровадження Стандарту. На думку фахівців, зараз важко точно її оцінити. Можливість використання процесів і систем Solvency II може бути обмежена, оскільки безпосереднє завдання можна буде дізнатись лише в процесі самого впровадження. Під час процесу схвалення EFRAG ще розгляне собівартість та вигоду МСФЗ 17, оскільки передбачалося, що впровадження Стандарту буде дорогим, проте це не має стати бар'єром для його впровадження.

Було розглянуто питання щодо зміни строків реалізації в очікуванні рішення ЄС про схвалення. Так, рішення про схвалення ЄС очікується не пізніше 2019 року. Дата набрання чинності Стандартом – січень 2021 року, а порівняльних даних – до 2020 року. Графік складний і відкладає виконання, та поки ЄС не прийме остаточне рішення, може бути ризикованим.

Питання щодо наближення й узгодженості Solvency II та МСФЗ 17 є питанням майбутніх дискусій, проте вже зараз було відзначено, що не всі суб'єкти, які подають звітність за Solvency II, також приймуть МСФЗ 17.

Solvency II має пруденційну мету, тоді як МСФЗ 17 орієнтовано на фінансову звітність для інвесторів. МСФЗ 17 базується на принципах і судженнях, що можуть бути зроблені, Solvency II найчастіше має директивний характер. Існують деякі важливі відмінності, включаючи обмеження контракту, ставки дисконту та сервісну маржу договорів, що можуть бути складними для суміщення.

Окремо було обговорено зрозумілість і порівнянність фінансової звітності, що готуватиметься відповідно до МСФЗ 17. Було зазначено, що Стандарт вимагає судження та пропонує варіанти, які зменшують порівнянність. Розкриття інформації є важливим для користувачів у межах розуміння проведених важливих рішень і суджень.

Параметри, доступні під час переходу, створять складнощі щодо повного порівняльного аналізу даних протягом тривалого часу, однак це не повинно зупинити прийняття нового стандарту. Очікується, що МСФЗ 17 зробить фінансові звіти страховиків більш доступними для широкого спектра інвесторів. Зокрема, наприклад, однаковими будуть основні принципи визнання доходу.

Також постає питання щодо внесення змін до UK GAAP у зв'язку з прийняттям МСФЗ 17.

Не існує жодних безпосередніх планів внесення змін до FRS 103 "Страхові контракти", стандарт бухгалтерського обліку страхування за UK GAAP, для МСФЗ 17. FRC переглядатиме досвід упровадження лістингованих страховиків перед розглядом завдання щодо внесення змін до FRS 103, тому будь-які зміни підлягатимуть публічній консультації. Будь-які суперечності між Директивою ЄС про страхові рахунки та МСФЗ 17 оцінюватимуться як частина наступного циклу розгляду FRS 101 "Скорочене розкриття".

За матеріалами: www.frc.org.uk

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2018

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ