Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Бути чи ні валютній лібералізації?

21 червня 2018 р. Верховна Рада України ухвалила Закон України "Про валюту і валютні операції" (далі – Закон). Закон набуває чинності на наступний день після його оприлюднення та вводиться в дію через 7 місяців із дня набрання ним чинності, а саме 07.02.2019. З дня введення в дію Закону втрачає силу цілий пласт нормативних актів, ухвалених ще в перші роки незалежності нашої держави.

Фундаментальні зміни, які буде запроваджено Законом, такі:

• декларується свобода проведення валютних операцій за принципом "дозволено все, що не заборонено законом";

• скасовано індивідуальні та генеральні валютні ліцензії для фізичних і юридичних осіб (за винятком генеральних валютних ліцензій для небанківських фінансових установ та операторів поштового зв'язку);

• скасовано терміни повернення в країну валютної виручки (на сьогодні – 180 днів), а відповідно й санкції за порушення термінів розрахунків за експортними та імпортними операціями;

• скасовано вимогу реєстрації валютних кредитів від нерезидентів;

• скасовано валютний контроль для операцій на суму менше за 150 тис. грн; операції на таку суму підлягатимуть обов'язковому фінансовому моніторингу.

Окремо звертаємо увагу на Прикінцеві та перехідні положення Закону.

Так, відповідно до п. 5 Прикінцевих та перехідних положень НБУ зобов'язаний не пізніше ніж за 30 календарних днів до дня введення в дію Закону:

(1) привести свої нормативно-правові акти у відповідність до Закону та забезпечити ухвалення нормативно-правових актів, необхідних для його реалізації, зокрема й щодо класифікації валютних операцій з урахуванням норм міжнародних договорів, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України;

(2) у разі наявності ознак та (або) обставин, передбачених ч. 1 ст. 12 Закону, ухвалити нормативно-правові акти, спрямовані на запровадження заходів захисту, визначених Законом, що набудуть чинності одночасно з уведенням в дію Закону.

Національний банк України зобов'язаний оприлюднити відповідні нормативно-правові акти не пізніш як за 30 календарних днів до дня введення в дію Закону.

Щодо можливих заходів захисту, зазначених вище, то до них згідно зі ст. 12 Закону належать такі:

1) обов'язковий продаж частини надходжень в іноземній валюті у межах, передбачених нормативно-правовими актами Національного банку України;

2) установлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту й імпорту товарів;

3) установлення особливостей здійснення операцій, пов'язаних із рухом капіталу;

4) запровадження дозволів та (або) лімітів на проведення окремих валютних операцій;

5) резервування коштів за валютними операціями;

6) заходи відповідно до статті 71 Закону України "Про Національний банк України", вичерпний перелік яких визначається нормативно-правовими актами Національного банку України.

Своєю чергою, відповідно до п. 11 Прикінцевих та перехідних положень Кабінет Міністрів України спільно з Національним банком України протягом шести місяців із дня набрання чинності цим Законом зобов'язані розробити та внести на розгляд Верховної Ради України законопроекти щодо здійснення одноразового декларування активів фізичних осіб і про міжнародну співпрацю України в галузі оподаткування, які визначатимуть:

1) правила оподаткування контрольованих іноземних компаній;

2) правила звітності в розрізі країн для міжнародних груп компаній;

3) правила обмеження витрат на фінансові операції з пов'язаними особами;

4) правила оподаткування постійного представництва;

5) заходи щодо запобігання зловживанням у зв'язку із застосуванням договорів про уникнення подвійного оподаткування;

6) процедуру врегулювання спорів з питань застосування конвенцій про уникнення подвійного оподаткування;

7) питання впровадження міжнародних стандартів для автоматичного обміну фінансовою інформацією.

Резюме статті

Отже, до 7 січня 2019 р. можна очікувати на нові нормативно-правові акти НБУ, спрямовані на реалізацію положень Закону (а також на запровадження додаткових обмежень), і на низку законопроектів у сфері національного та міжнародного оподаткування.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2018

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ