Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Виклики для аудиторів у 2018 році: на чому наголошують міжнародні експерти

2018 р. – рік змін, до яких аудиторській спільноті не лише доведеться звикнути, а й навчитися ефективно працювати за цих нових умов. Ухвалення нового профільного закону й упровадження його положень уже восени додасть аудиторам клопоту. Водночас істотні корективи в нашу роботу внесе не тільки цей закон. Під впливом різноманітних тенденцій аудит змінюється в усьому світі. Що це за зміни й до чого потрібно готуватися українським аудиторам, щоб залишатися на ринку й іти в ногу з вимогами часу, спробуємо розібратися далі, дослухаючись до застережень міжнародних експертів.

Майбутнє – за новітніми технологіями

Міжнародна профільна преса вже не вперше закликає аудиторів звернути пильну увагу на новітні технології. Справді, за ними – майбутнє кожної професії, й аудиторська не є винятком. Щоб залишатися успішними, аудиторським компаніям потрібно впроваджувати в свою роботу інноваційні й високотехнологічні рішення, від яких виграє як сама фірма, так і її клієнти.

Автоматизація аудиторських процесів, застосування штучного інтелекту й блокчейн-технологій дасть змогу виконувати проекти швидко, до того ж без погіршення якості, що залишатиметься в пріоритеті.

Міжнародні експерти прогнозують, що хмарні технології в цьому році ставатимуть дедалі поширенішими. Хмарна бухгалтерія й документообіг у рази пришвидшують виконання завдань. Саме тому аудиторські фірми мають не лише самостійно перейти на хмарні рішення, а й перевести на них своїх клієнтів. Працювати над проектом можна буде в будь-який час і в будь-якому місці, що, звісно, оцінять клієнти, які ще й зможуть контролювати роботу аудитора.

Постарайтеся якомога швидше зробити ваш офіс "безпаперовим". Провідні компанії світу вже давно перевели весь документообіг в електронну форму, розмістивши його в "хмарах". Це не лише зручно, а й допомагає всім співробітникам компанії перебувати в одній корпоративній системі, заощаджує кошти й не шкодить довкіллю.

Сучасний офіс має бути єдиним високотехнологічним продуктивним організмом. Що це означає? Бізнес-процеси аудиторської фірми досить складні. Для вирішення певних завдань можна використовувати різноманітні технологічні рішення. Скажімо, проекти з аудиту виконують в одній програмі, ведення баз клієнтів і роботу з ними – в іншій, за допомогою ще однієї забезпечують контроль робочого часу чи, наприклад, ведення бухгалтерського обліку. Одним словом, програм може бути багато – і це добре.

Утім, міжнародні експерти наголошують на важливості інтеграції наявних програм у єдину офісну систему. Усі рішення мають працювати як єдиний оркестр, який виконує незрівнянну симфонію успіху фірми. Жодна програма не повинна ускладнювати чи сповільнювати робочий процес. Керівник аудиторської фірми, запустивши один ресурс, може бачити фінансові дані, відкриті проекти, завантаженість працівників, переговори, що тривають, тощо. Так само й персонал. Використовуючи єдиний канал комунікації, працівники легко знаходять інформацію, потрібну їм для оперативного виконання завдання. Звісно, за таких умов не можна забувати про конфіденційність певних даних, доступ до яких має невелике коло осіб.

Темпи сучасного життя надзвичайно швидкі. Щоб не витрачати дорогоцінний час, ми часто вирішуємо проблеми, стоячи в дорожніх пробках чи в черзі до дантиста. Саме тому, як наголошують міжнародні експерти, інформацію важливо зробити доступною на мобільних телефонах і різного роду ґаджетах, на кшталт планшетів чи ноутбуків, які людина постійно носить з собою.

Розробка додатків, які клієнт аудиторської фірми зможе завантажити й використовувати для контролю проекту, розширення своїх знань чи отримання нової інформації – дуже цікава ідея. Наприклад, ваша фірма готує для сайту статті-консультації з питань оподаткування, проводить семінари, а консультанти регулярно розміщують публікації на сторінках профільних видань. Чому б не об’єднати всю цю корисну для клієнта інформацію в додаток, який він із радістю встановить на свій телефон і використовуватиме в будь-який зручний для нього час, щоразу вдячно згадуючи вашу фірму?

Сьогодні з метою економії часу й скорочення кількості технічних працівників міжнародні аудиторські фірми користуються технологіями оптичного розпізнавання символів (оptical character recognition). Наразі вони стали справді довершеними. Лишень подумайте: для отримання, відправлення, сканування, збереження й інших механічних дій з документами ми змушені були наймати персонал. Сьогодні це все відходить у минуле. Технології оптичного розпізнавання символів дають змогу за фотографією, скажімо рахунка, визначити, де й коли його було отримано, який товар слід внести в систему, у якій валюті тощо. Технології самостійно сортують інформацію і вводять її в бухгалтерську або іншу програму в належному вигляді. Уявіть, як використання цієї інновації пришвидшить роботу аудиторів – фірми зможуть працювати просто-таки на космічних швидкостях.

Сайт – уже не просто імідж

Якщо раніше сайт аудиторської фірми був радше складником її іміджу, проаналізувавши який можна було зробити висновки про успішність компанії, то сьогодні ситуація змінюється. Сайт стає каналом комунікації між аудиторською фірмою, її клієнтами й громадськістю. Про що потрібно пам’ятати аудиторським фірмам, щоб їхні сайти відповідали вимогам часу?

Міжнародні експерти радять не забувати, що сайт є вашою онлайн-візитівкою. Хто ви, скільки років на ринку, на чому спеціалізуєтеся – усе це користувач має з легкістю знаходити на вашому сайті. Крім того, у зв’язку з глобалізацією бізнесу інформація має також бути доступна англійською мовою.

Готуючи базову інформацію про вашу фірму, орієнтуйтеся не лише на вітчизняного клієнта, а й на міжнародного. Мисліть більш глобально. Не забувайте відображати на сайті інформацію, яка може зацікавити громадськість. Скажімо, не буде зайвим експертний коментар щодо нових законів про аудит чи бухгалтерський облік тощо.

Знайдіть свої конкурентні переваги й опишіть їх на сайті. Не намагайтеся бути схожими на когось – сьогодні це не допоможе вашому бізнесу. В умовах жорсткої конкуренції, яка посилиться в 2018 році, важливо знайти своє місце на ринку й міцно за нього триматися. Усе, що додає вам унікальності, вирізняючи з-поміж конкурентів, має бути відображено на сайті.

Не варто виділятися низькою ціною – це не надто хороша перевага. Значно краще вирізнятися високою якістю, тривалим досвідом роботи на ринку, успішним виконанням міжнародних проектів і т. ін.

Намагайтеся зробити ваш сайт «топовим» у пошукових ресурсах. Як показують результати численних досліджень, 91 % користувачів Інтернету не йдуть далі першої сторінки пошукового запиту. Саме тому звертайте увагу на можливості пошукової оптимізації вашого сайту у Всесвітній павутині.

Цікава та корисна інформація додасть вашому сайту відвідувачів. Міжнародні експерти зауважують: сучасні сайти аудиторських фірм – це справжні інформаційні портали. Консультації, експертні коментарі, дослідження – усе це цікаво вашим поточним і потенційним клієнтам, а також широкій громадськості.

Щоправда, інформація повинна бути унікальною. Переписування чужих публікацій навряд чи допоможе вам збільшити кількість відвідувачів. «Коли ж тоді займатися роботою, якщо постійно треба наповнювати сайт унікальним контентом?», – запитаєте ви. Насправді вся ця інформація у вас є. Щодня ви консультуєте клієнтів, досліджуєте різні питання, а якщо ваша фірма є членом міжнародної мережі чи асоціації, багато цікавого вам надсилають із її головного офісу. Основне завдання – правильно опрацювати наявну інформацію й грамотно подати її на сайті. Для цього потрібні спеціалісти, які добре знаються на таких питаннях.

Сайт сучасної аудиторської фірми має бути пов’язаний зі сторінками в соціальних мережах, мати вихід на YouTube й надавати можливість спілкуватися в режимі реального часу.

Водночас не забувайте про важливість періодичного оновлення інформації на сторінках фірми в соціальних мережах та на YouTube. Якщо ви зважилися на відкритий чат на сайті, слідкуйте за тим, щоб відвідувачі оперативно отримували відповіді на запитання. Звісно, ніхто не закликає давати безплатні консультації, скажімо, щодо питань обліку чи оподаткування, проте людина, яка вирішила вам написати, повинна бачити, що її запитання не лишиться проігнорованим.

Ваш сайт має бути надійним помічником у справі просування послуг і відображенням ваших численних переваг – ось над чим потрібно працювати в 2018 році.

Нові види послуг та нюанси роботи з молодими талантами

Як уже зазначалося, вимоги щодо якості послуг будуть посилюватися з кожним роком. Намагайтеся робити усе від вас залежне, щоб не поступатися якістю. Наймайте на роботу кваліфікований персонал, який уміє добре виконувати свою роботу. До того ж не забувайте про регулярне удосконалення професійних знань. Для працівників аудиторської фірми це суперважливо.

Не потрібно боятися змін – вони невідворотні. Найімовірніше, що вже в 2018 році доведеться опановувати нові напрями надання послуг. На думку міжнародних експертів, вони будуть пов’язані з автоматизацією бізнес-процесів клієнтів аудиторських фірм, застосуванням у роботі хмарних технологій, супроводженням процесів впровадження штучного інтелекту тощо.

Поміркуйте, який персонал зможе втілювати такі проекти, приглядайтеся до молодих талановитих спеціалістів – так званого покоління Z (народжені після 1998 року).

З’явившись на світ в епоху стрімкого розвитку цифрових технологій, такі люди дуже добре розуміються на всіх технічних новинках, інтуїтивно відчувають техніку, можуть легко впоратися з кількома завданнями одночасно й однаково добре працювати як у команді, так і самостійно. Вони з дитинства звикли ставити запитання Google, а не дорослим, шукати дорогу за допомогою навігатора, а не звертатися до перехожих. Вони вміють одночасно читати книгу, переписуватися з кількома друзями, слухати музику й розмовляти з кимось. Ця здатність призводить до того, що швидкість сприйняття інформації стрімко зростає.

А втім, існує й зворотний бік – мозок, звиклий до швидкої обробки інформації, починає сумувати, якщо роботи для нього мало. Розуміючи цю особливість молодих фахівців, потрібно ставити їм відповідні завдання, розкриваючи сповна їхній потенціал.

Щоб утримати таких спеціалістів і налаштувати їх на продуктивну роботу, треба знати, чого вони очікують від свого роботодавця. Міжнародні експерти, посилаючись на результати досліджень, наголошують, що представники покоління Z орієнтовані на побудову тривалих трудових відносин із роботодавцем, якщо він задовольнятиме їхню природну потребу в реалізації інноваційних проектів.

На відміну від покоління Y (народжені впродовж 1980 – 1998 рр.) вони менше орієнтовані на фінансову винагороду. Просування кар’єрними сходами й розширення зони особистої свободи для них набагато важливіше ніж зростання заробітної плати. Водночас це покоління вимагає від роботодавця більшої гнучкості й мінімуму стандартизованих правил. Вони також схильні до швидкого професійного вигорання, є досить егоцентричними й бунтарями за духом. Головна мотивація для них – працювати над важливим і цікавим проектом.

Отже, усвідомлюючи особливості та прагнення цього покоління, варто знайти правильний підхід і спрямувати можливості молоді в русло посилення позицій вашого бізнесу в майбутньому.

Чи замінять роботи аудиторів і бухгалтерів?

На замовлення Королівського товариства мистецтв (The Royal Society of Arts) компанія YouGov у Великобританії провела опитування серед бухгалтерів, щоб дізнатися думку щодо можливості роботизації їхніх робочих місць.

Було опитано також близько 1000 керівників і власників бізнесу, яких запитали, чи готові вони інвестувати в роботизацію й розвиток штучного інтелекту.

Майже чверть опитаних бухгалтерів переконані, що більшість покладених на них функцій може бути передано роботам упродовж наступних десяти років. Цікаво, що більшість фахівців, які відповіли таким чином, працюють у сфері транспорту, зв’язку й на виробничих підприємствах.

13 % респондентів погодилися, що автоматизація чинитиме значний вплив на їхню роботу, а також що цей процес може істотно скоротити кількість робочих місць. Проте, новітні технології дадуть змогу розвиватися бізнесу, краще й швидше досягати поставлених цілей. Бухгалтери, які висловили таку думку, пов’язані переважно зі сферою комп’ютерних технологій. Однак 22 % учасників опитування категорично заперечили можливість повної автоматизації їхньої діяльності. Більшість цих респондентів були представниками сфери медицини й охорони здоров’я.

Якщо говорити про результати опитування керівників і власників бізнесу, то виявилося, що лише 14 % готові вкладати кошти в роботизацію й розвиток штучного інтелекту. На думку таких респондентів, високі капіталовкладення в ці технології не завжди можуть себе виправдати. Ба більше, працювати з людьми – комфортніше.

Загалом результати проведеного опитування свідчать, що протягом наступних 10 років 15 % робочих місць бухгалтерів може бути повністю автоматизовано, незважаючи на певний спротив власників і керівників бізнесів, адже технічний прогрес спинити неможливо.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ