Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Не тільки банки. Чим жив фінансовий ринок у 2017 році

Що відбувалося на ринку фінансових компаній і чого очікують його учасники в новому році.

У 2017 році ринок небанківських фінансових послуг почував себе непогано. Йому вдалося не просто уникнути чистки, на зразок банківської, а навпаки, ринок навіть наростив свої показники. Станом на жовтень на ринку працювало 2012 небанківських фінустанов, сумарні активи яких становили 187 млрд грн – приблизно 7,8 % ВВП.

Досягти росту ринок зумів завдяки низці змін, які ухвалив цього року профільний регулятор – Нацкомфінпослуг, при цьому окремі зміни відбулися й з подачі депутатів Верховної Ради.

Утім не всі запропоновані владою ініціативи пішли ринку на користь. Спробуємо виокремити ТОП-5 найзначущих подій для ринку небанківських фінпослуг 2017 року та проаналізувати їхній вплив на роботу фінансових установ.

№ 1. У грудні 2016 року набули чинності нові Ліцензійні умови для учасників ринку фінансових послуг (затверджені постановою Кабміну від 07.12.2016 р. № 913). Документ установив вимоги для фінкомпаній з урахуванням особливостей кожного конкретного виду їхньої діяльності: надання гарантій і поручительств, довірче управління фінансовими активами, фінансовий лізинг, факторинг та ін.

Після цього всі учасники ринку повинні були заново одержати ліцензію. Але, як розповідав член Нацкомфінпослуг Олександр Залєтов, станом на вересень із 500 небанківських установ ліцензію одержали тільки 60-70 % компаній.

Переліцензування стало важливою подією для сектору. У сфері ліцензування з'явився порядок, було чітко визначено види діяльності, якими може займатися фінансова компанія. Другий принциповий момент – учасники ринку одержали безстрокові ліцензії. Обійшлося без особливих бюрократичних труднощів: ліцензії видавали за заявницьким принципом протягом 10 днів із дня подання заявки.

№ 2. Переліцензування внесло певні зміни до правил звітності фінустанов. 21 листопада 2017 року набуло чинності Положення про обов'язкові критерії та фінансові нормативи. На додаток до нього – вимоги, що обмежують ризики в діяльності фінкомпаній, які надають послуги з адміністрування фінансових активів для придбання товарів у групах (розпорядження Нацкомфінпослуг від 08.08.2017 р. № 3384). Після цього, за словами учасників ринку, фінансова звітність фінкомпаній стала прозорішою, що на практиці як поліпшить пруденціальний нагляд з боку регулятора, так і полегшить компаніям ведення статистики.

№ 3. 10 червня набув чинності Закон "Про споживче кредитування" від 15.11.2016 р. № 1734-19. Головна його мета – захистити права позичальників-фізосіб. Одна з ключових норм нового Закону – фінустанови повинні надавати клієнтові всю інформацію про кредит ще до підписання договору. Жодних додаткових і прихованих платежів – усе має бути зазначено в паспорті споживчого кредиту, який позичальник обов'язково одержує перед оформленням кредиту. Ринку це однозначно буде на користь – конкуренція між його учасниками стане прозорішою.

№ 4. У червні депутати направили на доопрацювання до профільного Комітету ВР для подання на повторне перше читання законопроект № 6027 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення довіри між банками та їх клієнтами". За довгою назвою криється найважливіша для ринку мета – захист прав кредиторів.

На цей час виходить, що законопроект № 6027 – це подія, яка частково відбулася, а частково ні. Законопроект вирішує більшість проблемних питань щодо повернення заборгованостей, регулює тему проблемних кредитів. Так, у його назві поки що фігурують лише банки. Але ще влітку, після зустрічей, обговорень і навіть суперечок, учасники ринку домоглися того, щоб він поширювався і на небанківський ринок. У 2017 році закон не ухвалено. І це один із головних недоглядів минулого року для всього ринку.

№ 5. Ще один документ, який поки що благополучно спочиває в надрах комітетів Верховної Ради, – законопроект № 2413a про консолідацію функцій держрегулювання ринків фінансових послуг, більше відомий як "закон про спліт Нацкомфінпослуг". Документ передбачає передання функцій державного регулювання від Нацкомфінпослуг двом іншим регуляторам – Національному банку та НКЦПФР.

Документ Парламент ухвалив у першому читанні ще у 2015 році, але з тих пір ця історія застигла на місці. Відродили її зовсім недавно міжнародні партнери України – МВФ, Всесвітній банк, ЄБРР, USAID і Представництво ЄС в Україні.

На думку міжнародних партнерів, така функціональна консолідація – обов'язкова умова для підвищення рівня нагляду й важливий крок на шляху до інтеграції фінансового сектору України в міжнародні ринки.

Учасники фінансового сектору не такі категоричні в оцінках. Деякі з них поки що не бачать у перерозподілі регуляторних повноважень якогось важливого для ринку сенсу. Багатьох хвилює питання, які цілі переслідує Національний банк, претендуючи на функції з регулювання частини небанківського фінансового ринку.

Якщо представники НБУ прагнуть посилити вимоги до фінансової звітності, то в цьому немає особливої потреби: фінкомпанії і так щокварталу звітують до податкової інспекції та подають до Нацкомфінпослуг підтверджену аудитом річну звітність. Якщо йдеться про посилені вимоги до статутного капіталу – можливо, але, на жаль, це прямий шлях до фізичного скорочення ринку.

Загалом, у нинішньому році хотілося б бачити якнайменше боротьби з вітряками з боку регуляторів. Далі ринок зробить усе сам. Роботи з реальними проблемами, які стримують розвиток сектору, попереду ще дуже багато.

Вікторія Волковська,

генеральний директор Об'єднання фінансових установ

finance.liga.net 

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2018

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ