Вісім думок про те, чому поліпшення позицій України в Doing Business – 2018 не панацея для економіки.
Світовий банк оприлюднив черговий рейтинг легкості ведення бізнесу Doing Business – 2018. Україна посіла в ньому 76-те місце, поліпшивши торішній результат на чотири позиції. "Цього року місія Світового банку приїжджала в Україну на наше запрошення, щоб їх висновки були максимально об'єктивними. Я думаю, ми продовжимо таку практику в подальшому", – прокоментував результати Степан Кубів, Перший віце-прем'єр-міністр – міністр економічного розвитку і торгівлі України.
"Щоб залишатися на тому самому місці в рейтингу, треба бігти, а щоб рухатися вперед – бігти вдвічі швидше", – зазначив перший заступник очільника МЕРТ Максим Нефьодов.
Чи можна вважати успіхом нинішнє зростання? LIGA.net попросила оцінити результати Doing Business – 2018 представників українського бізнесу й економістів.
Олег Устенко, виконавчий директор Фонду Блейзера
Ми бачимо незначне покращення позицій України, але поки що це не свідчить про якісь реальні зміни всередині країни. Навіть 20 позицій, на які ми піднялися за роки "реформ", – цього точно мало. Якщо поглянути на приклади тієї ж Грузії, яка зараз перебуває в першій десятці, Румунії або Болгарії після їх вступу до Євросоюзу – скрізь вибухове зростання на десятки рядків за рік.
У цьому сенсі наш прогрес видається дуже слабким, тим паче, якщо врахувати, що конкуренція в топ-50 щороку лише посилюється. Усі прагнуть залучити інвестора та його гроші в економіки своїх країн. До числа цих країн ми не входимо, хоча неважко помітити, що значно вищі позиції, ніж Україна, посідають наші найближчі сусіди – Білорусь, Молдова та навіть Росія.
Так, на сході йде війна. Але навряд чи її можна вважати достатнім виправданням того, що немає реформ, які могли б поліпшити життя бізнесу й стан економіки.
Ярослав Жалило, керівник економічних програм Інституту суспільно-економічних досліджень
Зростання України в рейтингу Doing Business – справді позитивна новина, що свідчить про певний прогрес. Цей результат відображає ефективність заходів щодо дерегуляції, які входять в Україні до числа пріоритетних.
З іншими критеріями все не так просто. У графі "одержання кредитів" Україна погіршила позиції, але посідає почесне 29-те місце зі 190 країн. Це засвідчує, що оформити кредит нескладно. Але не означає, що бізнесу легко цей кредит одержати на практиці. Адже банки беруть до уваги не так формальні регуляторні вимоги, як оцінюють реальну платоспроможність позичальника.
Прогрес України було забезпечено радикальним поліпшенням двох показників. Перший – "одержання дозволів на будівництво" – зростання із 140-го до 35-го місця. Це відбулося завдяки значному зменшенню вартості дозволів, хоча часові витрати й збільшилися – з 67 до 76 днів. Другий – вплив оподаткування. Україна зросла в рейтингу з 84-ї до 43-ї позиції завдяки зниженню ставки ЄСВ. Як результат, загальний рівень оподаткування зменшився з 51,9 % до 37,8 %.
Досвід минулих років засвідчив, що підвищити позиції в рейтингу можна за рахунок разових, але радикальних регуляторних рішень. Набагато складніше досягти реальних змін щодо рівня та якості розвитку бізнесу й національної економіки загалом.
Ерік Найман, керуючий партнер інвестиційної компанії Capital Times
Можна сперечатися про те, якою мірою Doing Business відображає реальну ситуацію в Україні. Плюс чотири позиції – це дуже мало. Наприклад, Білорусь займає 38-му позицію, Казахстан – 36-ту. Щоб їх наздогнати, нам знадобитися аж 10 років. І вони теж не стоятимуть на місці. За найближчі роки Україні потрібно щонайменше потрапити в першу тридцятку. Для цього потрібні не лише кількісні, а й якісні рішення. Нам потрібно зростати на 20-30 позицій на рік.
Не буду оригінальним, але для того, щоб Україна піднімалася в рейтингу й наздогнала хоча б своїх сусідів, нам потрібно захищати міжнародного інвестора, аби він не боявся заводити сюди гроші. А для цього дуже важливо провести реформу судової системи.
Дмитро Боярчук, виконавчий директор CASE-Україна
У новому рейтингу примітним є підвищення позицій України у сфері оподаткування. Це пов'язано передусім зі зниженням ставки ЄСВ і змінами на початку року в адмініструванні деяких видів податку. Чимало бухгалтерів дійсно відзиваються про них позитивно.
Загалом Doing Business багато критикують за формальність критеріїв. Наприклад, у пункті підключення до електромереж в Україні ситуація оцінюється навіть не по Києву, а по Київській області. Зміна ситуації в інших регіонах не впливає на загальний результат. Але підхід для всіх країн єдиний, тому загалом рейтинг справді характеризує стан країни. Особливо в розрізі малого й середнього бізнесу.
Олександр Кашко, економіст Центру економічної стратегії
Цього року Україна зробила прорив в одній зі складових індексу Doing Business – сфері одержання дозволів на будівництво, завдяки реформі пайової участі у Києві. За цим критерієм наша країна перестрибнула відразу 105 позицій, піднявшись до рівня розвинених. Однак у загальному рейтингу просування було не таким значним – плюс чотири позиції.
У підсумковому індексі Україну, на жаль, тягнуть донизу інші проблеми, а їх вирішення блокують зацікавлені сторони. Зокрема, це компонент "вирішення неплатоспроможності", де Україна посідає 149-те місце зі 190 можливих. Законопроекти які могли б покращити позиції України в цій сфері, з минулого року направлено до Верховної Ради, але, на жаль, їх досі не ухвалено.
Інший проблемний момент – інфраструктура, а саме "підключення до електромереж". Ця процедура в Україні надзвичайно дорога й витратна за часом, тому тут ми одержуємо 128-ме місце. Незадовільні показники в графі "міжнародна торгівля" – 119-те місце. Тут Україну серйозно тягне донизу вартість і час, потрібний на оформлення документів. Необхідно поліпшити позиції також у сфері "забезпечення виконання контрактів" і "захисту міноритарних інвесторів".
Чимало питань покликаний вирішити законопроект № 6540 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поліпшення інвестиційного клімату в Україні". Якщо депутати ухвалять його в першому кварталі 2018 року, це суттєво покращить позиції України вже в наступному рейтингу.
Катерина Глазкова, виконавчий директор Спілки українських підприємців (СУП)
Теперішнє 76-те місце в рейтингу Doing Business свідчить про те, що Україна – країна, у якій важко вести бізнес і мало перспектив для інвесторів. Ми не представлені в топ-20, тож інвестор може не дійти до України як такої.
Україна піднялася на чотири позиції. Але для того, щоб залучити реальних інвесторів, потрібний не поступальний рух (плюс 3-4 позиції на рік), а різкий ривок вгору.
Виходячи з опублікованих результатів, попри зміцнення загального результату, щодо низки ключових показників помітне "просідання": реєстрація бізнесу (мінус 32 позиції та 52-ге місце); реєстрація власності (мінус 1 позиція та 64-те місце); одержання кредитів (мінус 9 позицій і 29-те місце); виконання контрактів (мінус 1 позиція та 82-ге місце).
СУП неодноразово заявляв, що ситуацію потрібно й можна змінити. Під час зустрічі з Президентом України Петром Порошенком ми порушили питання стосовно необхідності ухвалення законопроектів № 6540 – 6543*. Дуже важливо ухвалити законопроект про заміну податку на прибуток податком на виведений капітал. Його проект підготувала експертна спільнота разом із Міністерством фінансів.
У Верховній Раді давно перебувають закони, які необхідні для поліпшення бізнес-клімату в країні та підвищення в рейтингу. Але вони виявляються "не на часі". Ухваливши їх, Україна зможе ввірватися до топ-30 рейтингу.
* Законопроекти № 6540, 6541, 6542, 6543.
Олександр Почкун, керуючий партнер BakerTilly
Підвищення позицій за рахунок поліпшень в оподаткуванні підтверджено практикою. Справді, можу сказати, що скарг на ДФС у бізнесу стало менше. Як не парадоксально, але її місце щодо тиску з боку фіскального блоку поступово зайняли СБУ, прокуратура й МВС.
Якщо говорити про зміни в межах самої ДФС, потрібно відзначити спрощення адміністрування так званих зарплатних податків, де найважче вести облік.
Друге – уніфікація ЄСВ. Третє – електронна система обліку та відшкодування ПДВ. Хоч вона й не ідеальна, та все ж стала знаковою зміною в роботі податківців.
Даніель Білак, директор UkraineInvest
Значно поліпшити наші позиції за багатьма критеріями могло ухвалення законопроекту 6540. UkraineInvest ще з весни підтримував його обговорення в експертних колах і висловлювався за його схвалення.
Нагадаю, документ передбачає, зокрема, спрощення процедур реєстрації бізнесу та реєстрації власності, запровадження довірчої власності (крок до відновлення кредитування), запроваджується відповідальність за зловживання мажоритарним акціонером своїми правами, розширює можливості третейського розгляду спорів і значно спрощує та скорочує процедуру банкрутства. Кожна з цих змін додає кілька пунктів у відповідній категорії рейтингу.
Посилити позиції могло б ухвалення законів про банкрутство й відновлення неплатоспроможності, про захист прав кредиторів і про захист прав міноритарних акціонерів, а також створення Служби фінансових розслідувань й Антикорупційного суду.
Марія Бровінська,
Сергій Шевчук,
Тетяна Павлушенко
Джерело: LIGA.net