Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Блискуче реноме, або Механізми управління репутаційними ризиками в аудиторській діяльності

Репутація для аудиторської фірми – насправді безцінний актив. Найбільші аудиторські компанії світу бережуть її, як зіницю ока, миттєво реагуючи на будь-які намагання завдати шкоди бізнес-реноме. Гарну репутацію важко заробити й дуже легко знищити. Управління репутацією аудиторської компанії – пріоритетне завдання для її керівництва, адже репутація визначає успіх фірми загалом.

Висока конкуренція – високі репутаційні ризики

Репутація аудиторської фірми – це соціальна оцінка послуг, що надаються нею, а також оцінка суспільством діяльності компанії загалом. Що кращі такі оцінки, то міцнішими будуть позиції на ринку. Варто зазначити, що оцінки не є статичними й можуть швидко змінюватися внаслідок певних обставин чи подій. Скажімо, аудиторська фірма підтвердила фінансову звітність банку, який невдовзі збанкрутував, громадськості став відомий факт порушення ділової етики працівниками фірми або взагалі конфіденційна інформація про клієнта набула розголосу внаслідок певних дій фірми. Подій та обставин може бути багато.

Живучи в епоху інформаційного суспільства, потрібно розуміти, що інформація сьогодні править світом. Інтернет, соціальні мережі та високотехнологічні пристрої на кшталт смартфонів чи планшетів, які завжди під рукою, створюють умови для щонайшвидшого поширення інформації.

Аби вберегти репутацію аудиторської фірми та втриматися на ринку, потрібно навчитися управляти репутаційними ризиками, на які доводиться наражатися ледь не щодня. Конкуренція на ринку аудиторських послуг досить висока, тож охочих знищити реноме фірми може виявитися немало.

Управління репутаційними ризиками має охоплювати діяльність фірми загалом, зосереджуючись на таких рівнях ділової активності, як стратегічний, корпоративний, операційний та організаційний.

Стратегічний рівень, або Важлива роль топ-менеджменту

Як і більшість бізнес-процесів, управління репутацією починається на стратегічному рівні. Вище керівництво аудиторської фірми має особисто контролювати питання, пов'язані з репутацією компанії. Зокрема, не можна лишати поза увагою інформацію, яку транслює фірм у зовнішнє середовище. Невипадково відділи зв'язків із громадськістю та прес-служби майже завжди прямо підпорядковані першим особам компанії.

У разі виникнення кризової ситуації, яка може завдати шкоди репутації, перші особи компанії повинні активно брати участь у розробленні стратегії реагування на кризу. Ба більше, саме вони мають виступити з офіційною заявою, пояснивши ситуацію всім зацікавленим особам.

Вище керівництво аудиторської фірми має дбати про те, аби планування діяльності компанії та спосіб її роботи не призвели до виникнення репутаційних ризиків. Неухильне дотримання норм законодавства, міжнародних стандартів аудиту та кодексу професійної етики є запорукою якості роботи, що нівелює будь-які удари по реноме. Інколи краще поступитися заробітками, але не втратити добре ім'я. Гроші можна заробити, а от відновити репутацію інколи просто неможливо.

Водночас сучасна аудиторська фірма повинна бути орієнтованою на клієнта. Утримати баланс між правильними діями та задоволенням усіх побажань замовника – непросте завдання для вищого керівництва аудиторської фірми. Рішення мають задовольняти як інтереси фірми, так і клієнта.

Корпоративний рівень − правильні цінності та відкритість діяльності

Будь-яка компанія, і аудиторська фірма не є винятком, своєю діяльністю й особливостями відносин між працівниками формує той чи інший тип корпоративної культури. Сприяє він розвитку бізнесу чи, навпаки, шкодить – залежить від керівництва й працівників.

Аби унеможливити удари по реноме, аудиторській фірмі важливо сформувати таку корпоративну культуру, за якої б робота виконувалася правильно, вчасно, якісно, клієнти були задоволеними, а працівники – налаштованими на довгі роки роботи на благо фірми.

Для цього важливо правильно визначити корпоративні цінності. Їх прикладом для аудиторської фірми може стати чесність, порядність, відданість професії, ініціативність, командна згуртованість, націленість на результат, постійний професійний розвиток і самовдосконалення тощо. Варто зазначити, що дотримуватися корпоративних цінностей має вся вертикаль влади – від вищого керівництва до помічника аудитора. За інших умов такі цінності матимуть лише декларативний характер.

Дотримуючись норм законодавства, аудиторська фірма не повинна забувати й про внутрішні правила, положення та порядки. Виконання регламентів усередині фірми не лише впорядковує робочі процеси, а й зводить нанівець виникнення помилок, які в перспективі можуть стати причиною репутаційних ризиків.

Сьогодні аудиторська фірма має бути відкритою у своїй діяльності. Звісно, це не означає порушення правил конфіденційності під час роботи з клієнтами, однак комунікації із замовниками, регуляторами та громадськістю мають бути налагоджені. Свідоме приховування інформації може згубно позначитися на репутації фірми.

Операційний рівень, або Якість – передусім

Якість роботи аудиторської фірми – найкраща зброя в боротьбі за зразкову репутацію. Щоб забезпечити високий рівень якості, украй важливо грамотно організувати процеси виконання різних проектів – від аудиту до податкового консультування. Відомі аудиторські компанії вже давно автоматизували свої бізнес-процеси, що дає змогу мінімізувати вплив людського фактора на якість роботи, не порушувати строків виконання проекту, швидше виконувати деякі завдання та краще контролювати внесок кожного члена аудиторської команди в загальний результат.

Однак саме лише програмне забезпечення не здатне гарантувати якісне виконання роботи. Проекти роблять люди, і з цим фактом важко сперечатися. Тож, аби робота виконувалася якісно, у штаті аудиторської фірми мають працювати висококваліфіковані фахівці, здатні виконувати проекти будь-якої складності й масштабу. Завдання, які сьогодні ставляться перед аудиторською фірмою, комплексні. Саме тому в складі аудиторської команди мають бути і аудитори, і фінансові аналітики, і бухгалтери-експерти, і юристи – усе залежить від конкретного проекту. Будь-яка прогалина, пов'язана з недостатньою кількістю персоналу чи його кваліфікацією, може позначитися на якості проекту, а отже, завдати нищівного удару по репутації фірми.

Організаційний рівень і важливість розуміння ділового середовища

Не менш важливим фактором, що забезпечує належну якість роботи аудиторської фірми, є правильний розподіл повноважень, зон відповідальності та рівнів контролю. Функції між членами аудиторської команди мають бути розподілені. Кожен етап проекту має перевіряти керівник проекту, а проект загалом – керівник і відповідальний за контроль якості.

Якщо члени аудиторської команди ще можуть брати участь у кількох проектах одночасно (залежно від навантаження), то керівнику "розриватися" між багатьма проектами вкрай небажано. Це може спричинити помилки, позначитися на якості проекту й зумовити репутаційні ризики. Два-три паралельні проекти – цілком достатньо.

На організаційному рівні варто оцінити, наскільки бізнес-модель, якою користується аудиторська фірма, конкурентна. Чітка організація бізнес-процесів, сильна команда професіоналів і чіткий розподіл повноважень не врятують, якщо модель роботи застаріла, – фірма просто не зможе задовольнити вимог клієнта, які зростають із кожним роком. Аби уникнути репутаційних ризиків, проаналізуйте, які послуги сьогодні затребувані, якого кінцевого результату очікує клієнт від роботи аудитора, наскільки відповідає ринку цінова політика компанії тощо.

Головне – не нашкодити

Сьогодні аудиторські фірми так чи інакше займаються просуванням власної діяльності та працюють над упізнаваністю фірми. Є аудиторські компанії, які "донавантажують" такою роботою основний персонал, однак є й такі, що мають відділи з просування послуг та комунікацій або ж наймають для таких завдань підрядні організації. Зауважимо, що діяльність із просування послуг може бути ризикованою з погляду нанесення шкоди репутації, тож її стратегія має бути добре продуманою, контрольованою й організованою дійсно фахівцями своєї справи.

Як відомо, добре у справі просування зарекомендували себе рейтинги, які складають ділові видання. Посісти одну з перших позицій рейтингу аудиторських фірм – дуже престижно. Цим фактом можна оперувати в рекламних буклетах і комерційних пропозиціях. Проте інколи деякі видання такі місця продають, користуючись під час підготовки так званого рейтингу неправдивою інформацією. Брати участь у подібних заходах – самостійно наражатися на глузливі коментарі спільноти та серйозний репутаційний провал. А надто якщо невеличка аудиторська фірма з якогось дива обійде, приміром, "велику четвірку".

Просування аудиторських послуг значно спрощується, якщо поєднувати його з індивідуальним РRом керівника фірми. Такий хід дає змогу візуалізувати аудиторські послуги, а отже, залучити нових клієнтів. Утім, і такий прийом слід застосовувати обережно. Скажімо, роблячи ставку на одну людину, ви ставите цілу фірму в залежність від її поведінки. Лише один неправильний вчинок, наприклад публічне з'ясування відносин під час прес-конференції з конкурентом, і тінь падає на всю фірму. Отже, краще, коли аудиторська компанія асоціюється з певною командою людей, наприклад керівниками різних напрямів.

Отже, репутація має для аудиторської фірми важливе значення, тож, що б ви не робили, потрібно завжди прогнозувати, як той чи інший вчинок може позначитися на репутації всього бізнесу.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ