Намагаючись досягти міжнародного статусу, переважна більшість українських аудиторських фірм набули членства у професійних асоціаціях чи альянсах. Утім, далеко не всім вдалося взяти максимум від такого партнерства – непоодинокі випадки, коли членство не принесло компанії жодної користі. Як не поповнити лави таких фірм і використати всі переваги членства у міжнародній професійній асоціації аудиторів – далі.
Олександр Бойко, Президент Палати аудиторів і бухгалтерів України, Президент групи компаній "Де Візу"
Відповідальний окремий працівник – запорука успіху
Як відомо, вартість членства у міжнародній асоціації для аудиторів достатньо висока, тож, дозволивши собі цей атрибут успішності бізнесу, не варто економити на персоналі.
За зв'язки з асоціацією має відповідати окрема особа, яка володіє іноземною мовою. Не варто брати на себе цю роботу комусь із керівництва аудиторської фірми – на неї просто може банально не вистачити часу. Не рекомендуємо також займатися цим усією фірмою. Це створить повний хаос і не дасть жодних позитивних результатів, адже, як відомо, спільне – означає нічиє.
Відповідальний за зв'язки з міжнародною асоціацією щодня виконує безліч різноманітних завдань. Такий працівник повинен відслідковувати, що відбувається в асоціації, брати участь у різноманітних опитуваннях і анкетуваннях, які досить часто проводять міжнародні партнери, інколи навіть залучаючи до них інших працівників аудиторської фірми, готувати звітність для асоціації тощо.
Здебільшого звіти для асоціації готують раз на рік. У них відображають основні фінансові показники фірми, кількість персоналу, територіальних представництв, основні напрями надання послуг, прогнози щодо подальшого розвитку тощо.
Відповідальний за міжнародні комунікації повинен оперативно надавати відповіді на запити, що надсилають як асоціація, так і її члени. Скажімо, досить часто члени асоціації з різних країн пропонують участь у спільних проектах, шукаючи фахівця певної кваліфікації. Завдання відповідальної особи – організувати процес пошуку всередині фірми і, можливо, серед її партнерів, і запропонувати необхідну кандидатуру. Без такої оперативної та кропіткої роботи взяти участь у міжнародному проекті навряд чи вдасться.
Доволі корисно загалом досліджувати ринок міжнародних асоціацій для аудиторів. Така робота дасть змогу виявити його флагманів та аутсайдерів, тенденції розвитку ринку та спрогнозувати ситуацію на майбутнє для прийняття виважених управлінських рішень.
З-поміж іншого, відповідальний за зв'язки з асоціацією повинен неухильно дотримуватися її вимог у частині оприлюднення окремої інформації. Досить часто міжнародна асоціація вимагає публікації певних фінансових даних, деяких прес-релізів чи іншої обов'язкової інформації. Також він має слідкувати, аби рекомендовані до застосування стандарти використовувалися фірмою у повсякденній роботі.
Дуже добре, якщо відповідальна за міжнародні комунікації особа володітиме навиками написання текстів. Міжнародна асоціація для аудиторів публікує на своєму сайті цікаві новини своїх членів. Ретельно підготована та якісна інформація стане цікавою для багатьох відвідувачів сайту (а їх зазвичай немало), а аудиторська фірма в такий спосіб отримає додаткову популяризацію на міжнародному рівні. Водночас відповідальна особа повинна вміти грамотно обробляти інформацію, отриману від міжнародної асоціації, готуючи прес-релізи чи новини, які позитивно впливають на корпоративний імідж.
До обов'язків відповідального працівника належатимуть інформування щодо заходів, які проводить асоціація, та комплексна підготовка до них.
Заходи асоціації – важливий крок до успіху
Брати участь у заходах міжнародної асоціації – не лише корисно, а й конче необхідно. Незважаючи на те, що дані про вашу фірму розміщено на сайті асоціації, а відповідальна особа добре виконує свою роботу, не побачивши вас в обличчя хоча б раз, про вашу фірму ніхто так і не дізнається. Як відомо, послуги не сприймаються як належить, якщо вони не "уособлені", тобто за ними не стоїть конкретна людина. Відвідуючи конференції, що проводить асоціація у найвіддаленіших куточках світу, ви не лише надасте "обличчя" своєму бізнесу, а й дізнаєтеся багато корисного, познайомитеся з цікавими людьми і просто трошки відпочинете.
Теми конференцій зазвичай дуже цікаві. Вони стосуються трендів, що прослідковуються на міжнародному ринку аудиторських послуг, способів залучення клієнтів, просування аудиторських послуг, формування лідерських навиків у керівників аудиторських фірм тощо. Утім, мусимо застерегти вас від пасивної позиції. На таких заходах скромність навряд чи принесе користь. Якраз навпаки – потрібно не просто бути слухачем, а й спробувати виступити з доповіддю, запропонувавши учасникам конференції цікаву інформацію, що стосується вашого локального ринку, і підкресливши тим самим професіоналізм вашої фірми, її стабільність, лідерські позиції в регіоні, надійність. Будьте певні, що ваші старання не залишаться непоміченими, і це дасть змогу в майбутньому залучити міжнародних клієнтів.
Брати участь у конференціях потрібно систематично і не менше ніж один раз протягом року. Склад учасників залежить від фінансових можливостей вашої фірми. Може поїхати лише керівник, а можна сформувати цілу делегацію. Це стане хорошим мотиваційним чинником для працівників фірми. До речі, повернувшись з відрядження, такі співробітники повинні провести внутрішній семінар для решти персоналу. Це дасть змогу поширити отриману інформацію серед усіх працівників фірми.
Міжнародний статус – це відповідальність
Міжнародний статус – це передусім відповідальність. Послуги, що надає аудиторська фірма, повинні бути належної якості. Погодьтеся, фірма з міжнародним статусом і ламаного гроша не варта, якщо клієнт не задоволений рівнем обслуговування.
Про членство у міжнародній асоціації має свідчити все – від сайту до візитки.
Сьогодні корпоративний сайт є обличчям бізнесу. Не пошкодуйте коштів на його розробників і персонал, що займатиметься обслуговуванням. Тут має бути все, про що ви хотіли б поінформувати замовників, колег, регуляторів, громадськість. Добре, якщо відвідувачі знайдуть корисну для себе інформацію, що стосується сфери вашої діяльності. Це підкреслюватиме ваш професіоналізм. Слідкуйте, аби інформація на сайті регулярно оновлювалася і не втрачала своєї актуальності. Застарілі чи неперевірені дані завжди викликатимуть сумнів не лише в міжнародному статусі вашої фірми, а й у її професійності загалом. Сайт має бути українською й англійською мовами – це важливо для міжнародного спілкування.
Подбайте також і про вашу рекламно-поліграфічну продукцію. Не забувайте інформувати на всіх можливих носіях – корпоративних бланках, конвертах, теках, пакетах, буклетах, ручках, блокнотах, що ви є членом міжнародної асоціації. Чи варто нагадувати про високу якість вашої продукції? Неякісний папір, дешева фарба і явно непрофесійний дизайн ладні вщент знищити міжнародне реноме вашої компанії. Майте на увазі, деякі види рекламно-поліграфічної продукції також мають бути англійською. Якщо до вас у гості завітають міжнародні колеги, вам буде що їм показати.
Промовистим свідченням вашого міжнародного статусу є персонал. Професійні аудитори, податкові консультанти, бухгалтери-експерти, юристи, які вільно володіють іноземною мовою, справляють якнайкраще враження про фірму. Піклуйтеся про своїх працівників, забезпечуйте їм можливість постійного професійного розвитку та участі в цікавих проектах – і успіх не забариться, з-поміж іншого, і на міжнародних ринках.
Дуже добре, якщо всі працівники фірми чітко знатимуть ключові моменти членства в міжнародній асоціації. Щонайменше вони повинні знати назву асоціації, кількість фірм-членів, країну і місто, де розміщений її центральний офіс, а також місце в рейтингу професійних асоціацій світу. Якщо працівники аудиторської фірми знатимуть останні новини, що стосуються асоціації, це взагалі буде чудово. Домогтися такої обізнаності можна, використовуючи можливості внутрішнього піару, – уніфіковане оформлення корпоративних листів, де обов'язково зазначатиметься необхідна інформація, внутрішні розсилання, проведення спеціальних інформаційних заходів тощо.
Увагу потрібно приділяти не лише спеціалістам, а й допоміжному персоналу. Скажімо, від того, наскільки грамотно відповість секретар по телефону, інколи залежить початок важливої співпраці. Будьте відповідальними на всіх етапах провадження вашої професійної діяльності, і тоді міжнародний статус стане ще однією конкурентною перевагою вашої фірми, а не нічого не вартою самоціллю.
В епоху розвитку Інтернету професійні асоціації практикують проведення вебінарів. Їх також не потрібно цуратися, тим паче що витрат на участь за таких обставин немає. Усе, що від вас потрібно, − хороший інтернет-провайдер, належне технічне оснащення, відносно тихе приміщення і професійний персонал. Оскільки вебінари передбачають інтерактивне спілкування, ваші працівники повинні бути "в темі" питань, які обговорюються. Інакше є ризик втратити на іміджі.