Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
США планують впровадити новий податок

Команда Трампа хоче захистити американські компанії від конкуренції за допомогою нового податку. Нуріель Рубіні вважає, що це погана ідея

США подумують про впровадження "прикордонної корекції податку на прибуток" (так званий "прикордонний податок", скорочено – BAT). Республіканська партія, яка контролює зараз законодавчу й виконавчу гілки влади, розглядає BAT як важливий компонент загальної реформи корпоративного оподаткування. По суті, цей податок стане субсидією для американських експортерів, надаючи їм податкову пільгу, та штрафом для американських компаній, які займаються імпортом. Республіканці заявляють, що такий захід поліпшить торговельний баланс США, одночасно стимулюючи виробництво, інвестиції та зайнятість усередині країни. Вони помиляються.

Правда полягає в тому, що план республіканців украй проблематичний. З урахуванням низки інших пропонованих змін, американський податок на прибуток через BAT перетвориться на податок на рух грошових коштів (причому з прикордонною корекцією). Наслідки такого заходу для конкурентоспроможності та прибутковості американських компаній будуть досить серйозними.

Деякі галузі або компанії (а особливо ті з них, які дуже залежні від імпорту, як, наприклад, американські роздрібні мережі) очікує різке зростання податкових зобов'язань. У деяких випадках їх обсяг виявиться навіть більшим, ніж увесь їхній прибуток до сплати податків. Тим часом, галузі або компанії, які займаються експортом (наприклад, із промислового сектору), отримають значне зниження податкового тягаря. Таке різне ставлення виглядає несправедливим і необґрунтованим.

BAT насправді ніяк не захистить американські компанії від іноземної конкуренції

BAT матиме й інші наслідки, наприклад, у сфері розподілу доходів. Як показують дослідження, найсильніше цей податок може вдарити по споживачах з мінімальними доходами (10 % найбідніших). Однак його подають як спосіб компенсації втрат бюджету від зниження податку на прибуток, яку також пропонують республіканці. Це зниження, зрештою, вигідно тим, хто перебуває на вершині піраміди розподілу доходів.

Але що ще гірше, BAT насправді ніяк не захистить американські компанії від іноземної конкуренції. Згідно з економічною теорією, впровадження BAT має призвести до зростання вартості долара, причому, у принципі, рівно на величину податку, а це обнулить його вплив на порівняльну конкурентоспроможність імпорту та експорту.

Крім того, зміцнення долара дуже серйозно вплине на балансові рахунки. Основна частина іноземних активів, що належать американським інвесторам, номінована в іноземній валюті, тому вартість цих активів може скоротитися, загалом, на кілька трильйонів доларів. Тим часом, країни з високим рівнем боргу, що розвиваються, зіткнуться з різким зростанням доларових зобов'язань, що може призвести до фінансових ускладнень або навіть криз.

Однак навіть якщо долар США зміцниться не на величину BAT, а менше, тоді цей податок на імпорт відобразиться на цінах усередині країни, що призведе до тимчасового, але стійкого зростання рівня інфляції. Як показують дослідження, у перший рік дії новий податок може спричинити зростання інфляції у США на 1 % або навіть вище. Імовірно, ФРС США відреагує на це зростання підвищенням облікової ставки, що, своєю чергою, призведе до зростання довгострокових процентних ставок і спричинить подальше зміцнення курсу долара.

Інша проблема з BAT у тому, що він стане причиною потужного збою у глобальних ланцюжках постачань, на побудову яких американський корпоративний сектор витратив кілька десятиліть. Послабивши можливості компаній займатися максимально ефективним розміщенням праці й капіталу (а це основна причина виведення бізнесу за кордон, так званого "офшорингу"), BAT призведе до різкого зростання соціальних витрат для американської та світової економіки.

ВТО, скоріш за все, визнає BAT незаконним податком. Якщо США відмовляться скасувати цей податок, вони зіткнуться з відповідними заходами на суму до $400 млрд на рік.

Нарешті, серйозна проблема з BAT ще й у тому, що він порушує правила Всесвітньої торговельної організації, які дають змогу впроваджувати режим прикордонної корекції тільки в непрямих податках (наприклад, у податку на додану вартість), але не в прямих податках, яким є, наприклад, податок на прибуток. У зв'язку з цим ВТО, скоріш за все, визнає BAT незаконним податком. Якщо США відмовляться скасувати цей податок, вони зіткнуться з відповідними заходами на суму до $400 млрд на рік. Усе це стане серйозним ударом для зростання економіки в США та в усьому світі.

Але наскільки висока ймовірність, що США все-таки впровадять BAT? Цю ідею підтримує республіканська більшість у Палаті представників, хоча деякі сенатори-республіканці, швидше за все, проголосують проти. Демократи в обох палатах Конгресу, напевно, проголосують проти всієї пропонованої реформи корпоративних податків, у тому числі проти BAT.

Виконавча влада також розкололася щодо цього питання. Радники президента Дональда Трампа, які розділяють протекціоністські погляди, підтримують цю ідею, а радники-інтернаціоналісти виступають проти. Сам Трамп подає суперечливі сигнали.

Розбіжності з приводу BAT спостерігаються й у бізнесі. Компанії, які більше експортують, ніж імпортують, його підтримують, і навпаки. Що стосується суспільства, то домогосподарства з низьким і середнім рівнем доходів повинні виступати проти BAT, оскільки він призведе до зростання цін на поки що дешеві імпортні товари, які такі групи населення звикли купувати. Однак виборці з робітничого класу, які голосували за Трампа, а особливо ті, хто працює у промисловості, можуть підтримати цей захід.

Отже, аргументи на користь BAT порівняно слабкі, причому вони набагато слабкіші, ніж аргументи проти цього податку. Цього має бути достатньо, щоб гарантувати, що цей податок не буде схвалено. Однак у уряді США є потужні сили, що виступають за протекціонізм, які твердо продавлюють цей податок і аналогічні заходи. І навіть якщо ідею прикордонного податку буде відхилено, серйозний ризик початку руйнівної глобальної торговельної війни, спровокованої адміністрацією Трампа, збережеться.

За матеріалами liga.net

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ