Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Демократизація фінансів: вплив цифрових технологій на банківську сферу

Фінтех-компанії трансформують сектор фінансових послуг за допомогою інноваційних продуктів і нових технологій, скорочуючи кількість банківських службовців та відкриваючи можливість працевлаштування програмістам.

Стара модель отримання фінансових послуг, коли клієнти сидять у черзі, вивчаючи паперові ліфлети, безнадійно застаріла. Основні претензії, які пред'являються традиційній банківській системі, – це її негнучкість, зарегульованість і висока сума комісії.

Однак з появою фінансових установ нового типу – з просунутою онлайн-платформою замість філій і кол-центрів ситуація почала стрімко змінюватися. Тепер відкрити рахунок у банку можна через Інтернет, витративши всього кілька хвилин. І, що важливо, без звичної пачки документів.

Розвиток фінтеху, особливо помітний в останні 5 років, викликаний такими факторами

1. Втрата довіри клієнтів до банківської системи під час глобальної фінансової кризи 2008 року

Вкладники перестали довіряти банкам, у той час як питання довіри – це той фундамент, на якому побудована вся фінансова система. Сплеск розвитку фінтеху відбувся б у будь-якому разі, однак глобальна криза 2008 року прискорила цей процес.

2. Підвищення рівня очікування до послуг, що надаються, у тому числі фінансових

У всіх сферах нашого життя помітні постійні оновлення – процеси відбуваються все швидше, технології стають усе доступніше, а сервіси все зручніше для користувачів. Водночас традиційні фінансові сервіси і за своєю формою, і за своєю суттю виглядають застарілими й обмеженими.

3. Поширення мобільного Інтернету: клієнт сам вирішує, де і як платити

Наш смартфон – це кишеньковий комп'ютер, за допомогою якого ми здійснюємо зв'язок із зовнішнім світом. І банкам доводиться підлаштовуватися під цей глобальний тренд: стратегія залучення клієнтів перефокусується з відкриття чергової філії до створення онлайн-сервісів і, з недавнього часу, до підтримки мобільної версії сайта.

4. Покоління міленіалів мислить більш інноваційно

Це найбільш численне покоління у світовій історії. У найближчому майбутньому саме в їхніх руках будуть зосереджені грошові кошти. Прагнення до інновацій, властиве міленіалам, стане потужним каталізатором змін у фінансовому секторі.

5. Банківське законодавство, що турбується про права користувачів, проте не перешкоджає інноваціям

Фінансовий сектор дуже зарегульований, і це цілком справедливо: права клієнта завжди повинні бути в пріоритеті. Однак захист прав споживача не повинен перешкоджати впровадженню інновацій. У деяких країнах, таких як Великобританія, Сінгапур чи Австралія, законодавство більш гнучке, воно швидко адаптує норми під вимоги галузі. Водночас в інших країнах для можливості виходу на ринок фінтех-компанія повинна бути практично аналогом банку, що надає повний спектр фінансових послуг, навіть якщо насправді її діяльність обмежується лише платежами. Це, природно, гальмує процес розвитку ринку фінпослуг.

До банківської сфери приходить свій "Убер": виживуть ті, хто зможе швидко адаптуватися до змін

Відповідно до прогнозу від Сітібанку, найближчими десятиліттями у фінансовій галузі можуть відбутися масові скорочення: у результаті автоматизації процесів і зростання кількості фінтех-компаній близько 30 % банківських фахівців втратять роботу вже до 2025 року. Під основний удар потраплять касири, у той час як у бухгалтерів буде шанс отримати нову роль – консультанта, який допомагає клієнтам не заплутатися в різноманітті нових послуг.

Традиційні банківські продукти vs финтех: боротьба за гаманець клієнта стимулює до розвитку інновацій і допомагає заощаджувати кошти

Згідно з даними, наданими Світовим Банком, зменшення вартості пересилання міжнародних платежів за останні 5 років уже допомогло клієнтам заощадити більше $ 60 млрд. Це пов'язано з появою на фінансовому ринку нових, більш дешевих альтернатив банкам.

Інвестиції у фінтех зросли з $1,8 млрд у 2010 році до $19 млрд у 2015-му.

Це відбулося тому, що фінтех-компанії із самого початку націлилися на завоювання найбільш прибуткових напрямів. Згідно зі звітом Citi GPS більшість інвестицій у сферу фінтеху сконцентровано в зоні платежів, саме тій сфері, де рівень конкуренції з банками найвищий.

Клієнти все рідше готові вирішувати фінансові питання у відділеннях банку, віддаючи перевагу використанню терміналам самообслуговування, інтернет-банкінгу, онлайн-чатам і мобільним застосункам. Проте обсяг доходів, що отримуються банківською сферою США за допомогою нових цифрових моделей, дорівнює всього 1 %.

Зовсім інша ситуація спостерігається в країнах Азії, зокрема, у Китаї. Інтернет-гіганти фінансових послуг у короткі строки завоювали ринок е-комерції, запропонувавши споживачам більш зручні, надійні й ефективні альтернативи традиційним банківським платежам. У великих фінтех-компаній кількість користувачів уже дорівнює клієнтській базі топ-банків країни, а іноді навіть більше.

Монопольне середовище, створене банками, стає на заваді приходу нових гравців на фінансовий ринок. Однак зростаючий у суспільстві запит на нові фінансові бізнес-моделі посилюватиме конкуренцію, стимулюючи появу найбільш ефективних альтернатив. Банки, змушені боротися за клієнтів з фінтех-компаніями, активно впроваджуватимуть системи інтернет-банкінгу й онлайн-платформ. Уже через 10 років це призведе до корінних змін у балансі сил у відносинах між споживачами й постачальниками фінансових послуг.

За матеріалами bakertilly.ua

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ