Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Другий Звіт про фінансову стабільність: ризики та рекомендації

Системні ризики українського фінансового сектору зменшилися протягом 2016 року – про це йдеться в другому Звіті про фінансову стабільність. У звіті оцінено системні ризики, які виникають під впливом поточних тенденцій в економіці та банківському секторі. Результати аналізу буде враховано в проведенні політики Національного банку із забезпечення фінансової стабільності.

Зменшенню ризиків сприяло макроекономічне середовище. Реальний ВВП знову зростає, споживча інфляція під контролем, дефіцит державних фінансів значно скорочено.

Поліпшилася ситуація в реальному секторі, боргове навантаження перестало бути критичним для багатьох підприємств і галузей. Окремі сектори – сільське господарство, добувна та легка промисловість, інфраструктурні галузі – уже на цей час привабливі для відновлення кредитування. Банкам варто звернути увагу на орієнтовані на внутрішній попит підприємства цих галузей, а також на прибутковий малий, середній і мікробізнес із помірним борговим навантаженням.

Сьогодні ключовими ризиками для фінансової стабільності є:

• можливість ескалації російської агресії на Сході України;

• повільні темпи економічного зростання основних торговельних партнерів;

• низький темп реформ;

• висока ймовірність затримки фінансування з боку Міжнародного валютного фонду та інших кредиторів.

Досвід України свідчить, що припинення співпраці із міжнародними фінансовими організаціями неодмінно призводить до гальмування економічних перетворень. Тому повне виконання спільної програми України з МВФ має бути пріоритетом для всіх органів влади.

Голова НБУ Валерія Гонтарева

У довгостроковій перспективі фінансовій стабільності також перешкоджають відсутність прогресу в захисті прав кредиторів, зволікання із судовою реформою й ухваленням необхідних законів, неузгодженість дій правоохоронних органів.

У банківському секторі подолано левову частку проблем минулого: завершується етап очищення, триває приплив депозитів населення та коштів бізнесу. Банки мають достатньо капіталу та ліквідності, щоб відновити кредитування економіки. Національний банк очікує, що наступного року сектор отримає прибуток уперше після трьох років збитків.

У короткостроковій перспективі основним ризиком сектору є можливе невиконання окремими банками програм капіталізації за результатами діагностичного обстеження. Без усунення дефіциту капіталу великих банків неможливо забезпечити стабільність фінансового сектору у довгостроковому періоді.

Голова НБУ

Ключове завдання на наступний рік для органів влади – посилити захист прав кредиторів, що необхідно для відновлення кредитування. Національний банк очікує, що Верховна Рада допоможе банкам зменшити ризики та почати кредитувати, якомога швидше ухваливши законопроекти про кредитний реєстр, про реструктуризацію валютних іпотечних кредитів, а також закон, який захищає права кредиторів. До того ж слід зрушити з місця реформу державних банків. Нарешті, забезпечити повноцінну реалізацію Закону про фінансову реструктуризацію, який дає змогу відновити платоспроможність життєздатних позичальників та оздоровити баланси банків.

Банкам Національний банк рекомендує продовжити трансформацію бізнес-моделей, щоб вийти на стійкі прибутки, розпочати підготовку до впровадження стандарту звітності IFRS 9, який змінює принципи оцінки кредитних ризиків. Актуальним залишається завдання скоротити обсяги кредитування пов’язаних осіб відповідно до вимог НБУ.

НБУ також окреслив власні завдання й наміри на найближчий час. Тож:

• наступного року Національний банк планує продовжити поступове послаблення тимчасових обмежень і розпочати лібералізацію системи валютного регулювання в цілому. У планах на І квартал 2017 року – оприлюднити проект нового закону "Про іноземну валюту", який подолає зарегульованість валютного законодавства й закладе нові принципи нового регулювання;

• протягом наступного року Національний банк розробить концепцію гармонізації банківського регулювання з рекомендаціями Базельського комітету та Директивами ЄС;

• буде розроблено новий норматив ліквідності LCR, який суттєво посилить стійкість банків до шоків ліквідності;

• нарешті, Національний банк має на меті й надалі посилювати вимоги до публічного розкриття банками інформації про їхній фінансовий стан. Це значно підвищить рівень поінформованості клієнтів, аналітиків і медіа.

Звіт про фінансову стабільність є одним з ключових публічних документів центральних банків світу. Його мета – виявити ризики фінансової стабільності в Україні, проаналізувати їх уплив на фінансову систему й економіку країни, надати рекомендації для посилення фінансової стабільності. Особливістю звіту є фокус на ризиках і рекомендаціях. НБУ публікує звіт двічі на рік. Перший Звіт про фінансову стабільність було опубліковано в червні 2016 року.

За матеріалами bank.gov.ua

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ