Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Революція в бухобліку. Які зміни очікують на бізнес?

Як відомо, кожна транзакція в бухгалтерському обліку генерує певний паперовий слід тієї чи іншої господарської операції, фактично підтверджуючи її проведення. Європейським податковим органам іноді достатньо й хорошої копії документа, чого не скажеш про українських перевіряючих, для яких часто важлива не стільки суть операції, скільки форма – наявність обов'язкових реквізитів у первинних документах. І, звісно ж, документ має бути в оригіналі, інакше його не існує.

На жаль, чимало й бухгалтерів розучились аналізувати господарські операції, потопаючи в кількості паперової рутинної роботи. Професіоналізм таких фахівців скочується до аналізу первинних документів на предмет їх відповідності формі та до задоволення прискіпливого ока перевіряючого.

У такому випадку поведінкова модель і бухгалтера, і податкового інспектора полягає в тому, що ні ті, ні інші не цікавляться суттю господарської операції, а отже не здатні передбачити наслідки проведення транзакції як у фінансовій звітності, так і в податкових деклараціях. Як наслідок, рішення приймають на основі поведінки: фінансова звітність далека від достовірності, а податкові акти – від реальності.

Зміни до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" було розроблено Міністерством фінансів разом зі Світовим банком ще влітку 2015 року, проте досі залишаються нерозглянутими Парламентом. І "латати" Податковий кодекс, виправляючи наявні законодавчі колізії, ми можемо скільки завгодно... Однак революцією в бухгалтерському обліку став уже прийнятий і підписаний Президентом Закон "Про внесення змін до деяких законів України щодо усунення адміністративних бар'єрів для експорту послуг" № 1724-VIII від 03.10.2016. Дякувати окремим депутатам, які перенесли наші норми із законопроекту про бухоблік і змогли відстояти істинні реформи не тільки для підприємців IT-cфери, а й для всіх бухгалтерів і бізнесу в подарунок до Нового року.

Отже, Законом № 1724-VIII серед іншого внесено зміни до спеціального Закону "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", який визначає, що є первинним документом і які обов'язкові реквізити він повинен мати. І тут згадалося одне із засідань Методичної ради Мінфіну, на якому я доводила її членам, що місце складення документа, як обов'язковий реквізит первинного документа, не має нічого спільного із суттю операції. А ось відсутність такого реквізиту дає повне право податковим органам не визнавати первинний документ і, як наслідок, витрати, сформовані на його підставі. З мого досвіду, це найчастіша помилка бухгалтерів і найпростіший "улов" податкових інспекторів. Минув рік. І ось Закон № 1724-VIII набуде чинності з 3 січня 2017 року та на один обов'язковий реквізит стане менше.

Крім того, змінено сам термін "первинний документ". Тепер це документ, що містить відомості про господарську операцію та не потребує підтвердження її здійснення, як це було раніше. Таким чином, рахунок-фактура (інвойс) стає первинним документом. А якщо рахунок буде виписано за результатами здійснення транзакції – постачання товарів (робіт або послуг), то й зовсім може бути єдиним первинним документом, замінивши акти виконаних робіт та/або товарно-транспортні накладні. Також документ може бути складено в електронній формі, за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи й електронний документообіг.

Безперечно, бухгалтерам та українському бізнесу буде досить складно перелаштуватися – стільки років рахунок-фактура була формальним документом для здійснення передоплати. Тепер необхідно почати працювати по-новому, а чи є на це сміливість? І наскільки швидко перелаштуються податкові інспектори? Адже тепер у нас не тільки немає обов'язку доводити зв'язок витрат із господарською діяльністю, а й немає аж таких суворих правил до порядку оформлення первинних документів. Очевидно, що багатьом бухгалтерам знадобиться час на переосмислення цих змін. Чимало з них оформлюватимуть документи за старим звичаєм та відслідковуватимуть податкову практику, як і раніше не довіряючи контролюючим органам. Потрібно зробити перший крок. А далі – дорогу здолає той, хто йде.

Олена Макеєва,

радник Міністра фінансів України

За матеріалами finance.liga.net

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ