Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
ЄС: посилення прозорості та боротьба з ухиленням від податків

У липні 2016 року Євросоюз вжив чергових заходів щодо збільшення прозорості та посилення боротьби з ухиленням від оподаткування. Цими кроками стали зміни до четвертої "антивідмивальної" директиви ЄС і прийняття нової директиви, спрямованої проти ухилення від корпоративного оподаткування.

Четверту "антивідмивальну" директиву ЄС було прийнято в травні минулого року, а 5 липня 2016 року Єврокомісія прийняла зміни до директиви, спрямовані на подальше посилення правил ЄС щодо протидії легалізації грошових коштів, боротьби з тероризмом і збільшення прозорості відомостей про кінцевих бенефіціарів компаній і трастів.

Згідно з планом дій щодо посилення боротьби проти фінансування тероризму, частиною якого й були зміни, перед Комісією стоять наступні цілі:

- розширити повноваження фінансових слідчих органів ЄС і забезпечити їх взаємодію;

- знизити ризики фінансування тероризму, пов'язані з віртуальними валютами;

- знизити ризики, пов'язані з використанням анонімних передоплатних інструментів та анонімних платежів;

- посилити перевірки фінансових надходжень з країн, які мають недостатнє регулювання, спрямоване проти відмивання коштів і фінансування тероризму.

Критерії країн, які мають істотні недоліки регулювання в боротьбі з відмиванням грошей та фінансуванням тероризму, а також безпосередній список цих країн було опубліковано 14 липня. Зокрема, такими країнами Єврокомісія назвала Афганістан, Боснію та Герцеговину, Гайану, Ірак, Іран, Лаос, Сирію, Уганду, Вануату, Ємен, а також Північну Корею.

Що стосується посилення заходів четвертої "антивідмивальної" директиви щодо ухилення від оподаткування, зміни такі:

- забезпечення повного публічного доступу до реєстрів бенефіціарних власників: держави-члени повинні зробити привселюдно доступною певну інформацію з реєстрів бенефіціарних власників компаній та пов'язаних з комерційною діяльністю трастів; інформація з інших трастів буде включена до національних реєстрів та доступна тим, хто може довести наявність законного інтересу в одержанні цих відомостей;

- організація взаємозв'язку реєстрів: необхідна пряма взаємна пов'язаність реєстрів для забезпечення ефективного співробітництва між державами – членами ЄС;

- розширення інформації, доступної державним органам: існуючі, а також нові рахунки повинні перевірятися за новими стандартами; вважається, що така перевірка допоможе запобігти потенційному використанню рахунків для незаконної діяльності; пасивні компанії та трасти також стануть предметом посиленої уваги й правила щодо них посиляться.

Єврокомісія призвала членів ЄС брати до уваги зміни до четвертої директиви вже зараз, до їх прийняття Європарламентом і Європейською Радою міністрів за допомогою звичайної законодавчої процедури.

12 липня 2016 року Європейська Рада прийняла нову директиву стосовно деяких практик, які застосовуються великими компаніями для зменшення їх податкових зобов'язань. Нова директива є частиною пакета, запропонованого Єврокомісією в січні 2016 року та спрямованого на посилення правил проти ухилення від корпоративного оподаткування. Пакет засновано на рекомендаціях ОЕСР щодо розмивання податкової бази та перенесення доходів (BEPS).

Метою директиви є усунення ситуацій, в яких корпорації, здебільшого транснаціональні групи, користуються перевагами відмінностей між національними податковими системами для зменшення своїх податків. На думку Європейської Ради, директива відповідає думці багатьох платників податків, а також малих і середніх підприємств про те, що деякі транснаціональні корпорації не сплачують справедливої частки податків, тим самим спотворюючи податкову конкуренцію всередині єдиного ринку ЄС.

Директива поширюється на всіх платників податків, які підлягають оподаткуванню в державах – членах ЄС, включаючи дочірні компанії холдингів, заснованих за межами ЄС. Вона встановлює правила проти догляду від податків у наступних сферах:

Обмеження обліку відсотків за позиками. Транснаціональні групи компаній можуть штучно переносити свої борги в юрисдикції з більш щедрими правилами відрахування відсотків за позиками з податкової бази. Директива встановлює обмеження щодо суми відсотків, яку платник податків має право врахувати протягом податкового періоду.

Оподаткування при "виході" з-під податкової юрисдикції. Корпоративні платники податків можуть спробувати зменшити свої податкові платежі шляхом зміни податкового резидентства та/або переміщення активів виключно з метою агресивного податкового планування.

Загальне правило проти податкових зловживань. Воно спрямоване на усунення прогалин, які можуть бути в національних нормах проти податкових зловживань, і дозволяє податковим органам відмовляти платникам податків у застосуванні пільг за будь-якою схемою, що має на меті неправомірне застосування пільг.

Правила контрольованих іноземних компаній (CFC). Для зменшення загального податкового зобов'язання групи компаній можуть відносити значні суми доходів до контрольованих дочірніх організацій у низькоподаткових юрисдикціях. Правила CFC перевідносять дохід низькоподаткових контрольованих іноземних дочок до їхніх материнських компаній, які зазвичай оподатковуються за вищими ставками.

Правила про гібридні транскордонні схеми. Корпоративні платники податків можуть користуватися перевагами нерівного регулювання в різних національних системах оподаткування, щоб зменшити загальне податкове зобов'язання, наприклад, за допомогою подвійного відрахування витрат з податкової бази.

Загальною метою цієї нової директиви є скоординована імплементація заходів, позначених ОЕСР у рамках BEPS, державами – членами ЄС, у тому числі шістьома з них, які не входять до числа членів ОЕСР. Директиву було прийнято на зустрічі Ради з економічних і фінансових справ.

Члени ЄС повинні імплементувати правила нової директиви у своє національне законодавство до 31 грудня 2018 року, крім правил про оподаткування при виході (воно має бути впроваджено в національні законодавства до кінця 2019 року). Члени ЄС, чиє законодавство вже передбачає досить ефективні заходи, можуть застосовувати їх, поки ОЕСР не встановить мінімальні стандарти, або до 1 січня 2024 року.

Нагадаємо також, що в травні 2016 року Європейська Рада схвалила директиву про обмін податковою інформацією транснаціональних корпорацій, яка є частиною пакета проти ухилення від податків, запропонованого в січні 2016 року, як і нова директива проти ухилення від корпоративного оподаткування.

За матеріалами tax-today.com

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання Вісник МСФЗ
Контакти редакції:
ifrs@ligazakon.ua
 
Даний функціонал доступний передплатникам в електронному виданні.
Якщо Ви ще не передплачуєте видання, замовте безкоштовний доступ до демо-номера
або підпишіться на видання Вісник МСФЗ