Дмитро Палющенко, юрист Практики корпоративного права Juscutum, роз'яснив основні положення Порядку
Цифрова трансформація українського законодавства
Облік поступок з оренди у зв'язку з пандемією COVID-19 під час застосування МСФЗ 16 "Оренда"
Облікове відображення фінансового доходу або витрат, пов'язаних із дисконтуванням довгострокової дебіторської/кредиторської заборгованості в момент виникнення фінансового інструменту, а також амортизація дисконту протягом строку існування позики потребують ретельної уваги. Якщо припуститися помилки, може виникнути вплив і на об'єкт оподаткування. Аби уникнути негативного сценарію, докладно розглянемо відображення операцій з отримання/надання фінансової допомоги в системі рахунків бухгалтерського обліку.
Надання/отримання поворотної фінансової допомоги справляє вплив на всі форми фінансової звітності: у звіті про фінансовий стан виникає дебіторська чи кредиторська заборгованість, у звіті про сукупний дохід – фінансові доходи чи витрати, у звіті про рух грошових коштів – відображають надані/отримані грошові кошти, у звіті про власний капітал – формують відповідний нерозподілений прибуток або додатковий капітал. У примітках потрібно розкрити застосовні облікові політики й суми позик, наданих пов'язаним особам.
Звичною практикою для вітчизняних підприємств є надання або отримання поворотної фінансової допомоги від іншої юридичної особи. Особливо поширеним такий спосіб кредитування є між підприємствами однієї групи. Причини у кожному окремому випадку є різними. Зокрема, материнська компанія може спрямовувати тимчасово вільні кошти на фінансування конкретних операцій, подальший розвиток або, наприклад, покриття збитків дочірнього підприємства. У будь-якому разі важливими є питання дисконтування та визнання такої допомоги в МСФЗ-обліку, розкриття інформації про неї у примітках, а також врахування податкових наслідків.
Процедура дисконтування пов'язана з приведенням майбутньої вартості грошей до поточного аналога. Дисконтування враховує знецінення грошей у часі та показує різну купівельну спроможність однієї й тієї самої суми в майбутньому й на поточний момент часу. Якщо фінансову допомогу надають/отримують на тривалий строк, то нехтувати дисконтуванням під час здійснення оцінки такої позики в умовах застосування МСФЗ не можна.
Останнім часом компанії працювали на швидке зростання, не приділяючи належної уваги контролю витрат, правильності й ефективності ведення діяльності. Такі були реалії ринку. З поширенням коронавірусу світом ситуація докорінно змінилась і досі не стабілізувалась. Нині бізнес вимагає іноді докорінної трансформації й зміни звичних підходів до провадження діяльності та комунікації з клієнтами. Як діяти аудиторським фірмам у період кризи, спричиненої СОVID-19, аби втримати позиції бізнесу та зберегти лояльність клієнтів, – поговоримо далі докладніше.
У цій публікації йтиметься про новації в царині фінмоніторингу, які запрацюють уже з 28 квітня 2020 року. Чим же він може зацікавити і чого від нього очікувати? З'ясуємо разом. Умощуйтесь зручніше, почнемо.
Процедури судового оскарження результатів перевірки є досить поширеним явищем у сучасній практиці компаній – платників податків. До того ж доволі широкою є практика успішного оскарження платниками рішень контролюючого органу, винесених за результатами перевірки. Під час судового оскарження результатів податкової перевірки платникові податків часто бракує доказової бази, щоб будувати лінію захисту й обґрунтовувати свою позицію щодо неправомірності винесених контролюючим органом рішень. Важливим доказом у такому разі можуть стати висновки економічної експертизи. Про особливості їх застосування поговоримо далі.
Глобалізація сучасних бізнес-відносин сприяє транскордонній співпраці між суб'єктами господарювання. Одним з основних аспектів у здійсненні зовнішньоекономічних контрактів є взаєморозрахунки між сторонами – резидентами різних країн. Різна державна належність сторін договору зумовлює для них безліч правових і податкових ризиків, проте дає певні переваги й гарантії завдяки дотриманню міжнародних конвенцій. Про окремі нюанси їх застосування та можливі наслідки поговоримо докладніше на прикладах рішень судових спорів.
Іван Невзоров, юрист fintech департаменту МЮК SBSB, розповів про нове регулювання обігу криптовалют в Україні
Задля подолання наслідків пандемії уряди країн запроваджують заходи, спрямовані на підтримку суб'єктів господарювання, зокрема і шляхом часткового скасування чи відтермінування розрахунків з орендної плати за користування об'єктами комунальної та державної власності. Як бути в цьому випадку підприємствам, які перейшли на міжнародні стандарти і застосували до договорів оренди таких земельних ділянок вимоги МСФЗ (IFRS) 16?
Міжнародна рада зі стандартів фінансової звітності для організацій громадського сектору (IPSASB) оновила інформацію про поточний прогрес із конвергенцією стандартів IPSAS і МСФЗ. Одним з активних проектів у її роботі зараз є стандарт з обліку оренди, який вирішено було зробити близьким до аналогічного йому МСФЗ 16 (хоча зовсім ідентичним зробити його в будь-якому разі не вийде через особливості громадського сектору). Пропонуємо сьогодні розглянути, чим саме відрізняються цей та інші стандарти, тим паче що цього разу сама IPSASB усе досить докладно розповіла.
У попередній статті ми докладно розглядали відмінності міжнародних стандартів фінансової звітності для громадського та приватного секторів. Це дві системи стандартів, за які відповідають дві різні організації: для приватного сектору – це, як добре відомо, Рада з МСФЗ (вона ж IASB), а для громадських організацій – Міжнародна рада зі стандартів фінансової звітності для організацій громадського сектору (IPSASB), яка входить до складу Міжнародної федерації бухгалтерів. IPSASB намагається підтримувати конвергенцію своїх стандартів і МСФЗ для приватного сектору, вносячи оновлення за можливості оперативно після внесення змін Радою з МСФЗ. Однак далеко не завжди це взагалі є можливим з огляду на особливості обліку в громадському секторі. Тому тієї конвергенції, про яку ми колись (можливо, років десять чи трохи більше тому) мріяли в разі з МСФЗ й американськими стандартами US GAAP, тут у жодному разі не буде. До того ж цього й не потрібно, оскільки більшість МСФЗ для держсектору втратили актуальність. Проте цікаво іноді визначити подібності й відмінності – пропонуємо скористатися досить докладною порівняльною таблицею, яку нещодавно надала IPSASB, і завершити вивчення стандартів, розпочате минулого разу.
Як то кажуть, песиміст – це добре поінформований оптиміст. Тож відгадайте, із яких джерел наповнюватиметься державний бюджет в умовах ослабленої внаслідок пандемії економіки? Із тих самих, із яких він поповнювався й до того. Із податків. І, будь ласка, не плекайте ілюзій, що зупинення виробництва, втрата ринків збуту, вимушені відпустки розчулять наші податкові органи. Податковий пресинг і до пандемії іноді доходив до абсурду, а в умовах очікуваної діри в бюджеті – проблем тільки додасться.