індивідуальна податкова консультація ДФСУ від 15.08.2019 р. № 3809/6/99-99-15-02-02-15/ІПК
Україна виросла в головному інвестиційному рейтингу світу. У Кабміні кажуть, що це тільки початок. Чи вірить у це бізнес? Докладніше – у матеріалі www.liga.net.
Протягом строку дії договору оренди сторонам через різні обставини не завжди вдається повною мірою дотримуватися початково окреслених умов такого договору. Натомість можуть бути досягнуті домовленості про зміну обсягу оренди або відшкодування за оренду порівняно з тою, що була частиною початкових умов договору. Зазначені обставини призводять до модифікації умов оренди. Своєю чергою, модифікація справляє певний вплив на оцінку орендних активів і зобов'язань.
Оскільки облік оренди з позиції орендаря з набуттям чинності МСФЗ (IFRS) 16 зазнає змін, то це потребуватиме ґрунтовного аналізу й розуміння суб'єктами господарювання нового обсягу розкриття інформації у фінансовій звітності. Які ж саме статті необхідно відображати в основних формах фінансової звітності та як інформаційно наповнити примітки в частині орендованого майна? Про це й поговоримо далі.
Нові правила обліку орендних відносин потребують застосування додаткових рахунків бухгалтерського обліку, накопичення інформації на яких є неодмінною передумовою відображення орендованих активів у фінансовій звітності. Про те, які субрахунки рекомендується застосовувати для обліку активів із права користування й орендних зобов'язань, а також за якими напрямами слід модифікувати робочий план рахунків – розповімо у цій частині.
Відносини оренди – невід'ємний складник діяльності більшості сучасних підприємств. Непоодинокими є ситуації, коли підприємству не вистачає власних основних засобів для провадження поточної діяльності або керівництво вважає фінансово невигідним купувати занадто дорогий актив. За таких умов найбільш правильним рішенням є оренда потрібного активу. Звісно, ці операції необхідно відповідним чином відобразити в обліку.
Зауважимо, минув уже майже рік відтоді, як підприємства, що готують звітність за МСФЗ, обліковують орендовані активи та зобов'язання за новими правилами. Тож розгляньмо практичні питання застосування МСФЗ (IFRS) 16 підприємствами України. І розпочати пропонуємо з первісного визнання.
Після первісного визнання орендар має обрати модель обліку орендованих активів. Від цього залежить подальша оцінка активу з права користування. Зверніть увагу, що такі права за аналогією з власними довгостроковими активами підлягають амортизації. Про ці нюанси, а також про особливості подальшої оцінки орендного зобов'язання й піде мова далі.
Облік основних засобів за МСФЗ не можна віднести до складних ділянок обліку, однак окремі аспекти застосування МСБО 16 "Основні засоби" на практиці викликають чимало запитань. Основні умови щодо застосування компонентного обліку основних засобів викладено в п. п. 43 – 47 МСБО 16, основна ідея яких полягає в тому, що ті частини основного засобу, строки експлуатації яких суттєво відрізняються, слід амортизувати окремо. На перший погляд здається, що все легко й просто, однак коли на практиці виникає необхідність виділити компоненти й оцінити їх, відбувається це значно складніше.
Слід зазначити, що посилення вимог до substance розглядали не один рік, унаслідок чого наприкінці 2017 Європейський Союз склав перелік країн, які не співпрацюють із податкових питань (EU list of non-cooperative tax jurisdictions). До цього переліку ввійшли країни або території, які не вжили необхідних заходів для (i) впровадження автоматичного обміну податковою інформацією; (ii) для протидії несприятливій податковій практиці (harmful tax regimes), а також (iii) для дотримання та імплементації мінімального стандарту BEPS Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD або ОЕСР).
Необхідно наголосити, що Британські Віргінські острови на цей час віднесено до так званого watch list ("сірого списку"). Цю юрисдикцію не включено до "чорного списку" з огляду на те, що в період прийняття нового регулювання BVI вона значно постраждала від ураганів, і Євросоюз надав більш тривалий строк для приведення місцевого законодавства країни у відповідність до стандартів ЄС.
Андрій Реун, партнер, керівник податкової практики, та Катерина Кузьміна, фахівець із трансфертного ціноутворення ЮФ Evris, розглянули деякі висновки, сформульовані ВС із цього питання.
Часто наявні на підприємстві основні засоби тимчасово не використовуються через різні обставини, такі як капітальний ремонт, їх поліпшення тощо. Як бути з їх амортизацією під час простою підприємствам, що ведуть облік за міжнародними стандартами?
Відповідно до § 52 МСБО 16 "ремонт та технічне обслуговування активу не звільняє від необхідності нараховувати амортизацію".
Ця тема є завжди актуальною для динамічного ринку торгівлі з огляду на значні зміни, що сталися цьогоріч у сфері валютного регулювання. Курс НБУ на лібералізацію валютних обмежень поступово зменшив перепони для здійснення валютних операцій, на відміну від останніх десятка років їх упровадження. Певних змін зазнав і фінансовий моніторинг. Але чи відбувається все так, як задекларовано, – розгляньмо докладніше.
Як обмін податковою інформацією із США вплине на український бізнес і звичайних громадян.
Сама собою діджиталізація не є новим явищем і розвивається з 70-х років. Однак останнім часом цей процес швидко прискорився, тим самим значно покращив мережеву інфраструктуру й зв'язок, апаратне й програмне забезпечення, що дедалі більше дають змогу постачати послуги у всьому світі. До того ж із зростанням оцифрування інформації, збільшенням потужності обчислювальної техніки й ширшим проникненням швидкісних інтернет-з'єднань здатність фірм збирати, передавати й обробляти інформацію значно посилилась. Рух інформації через кордони став важливою складовою як внесок у виробництво товарів і послуг та ключовим компонентом нових видів даних, які інтенсивно застосовують на міжнародних ринках. Проте наявні торговельні бар'єри й ті, що виникають, ризикують зменшити переваги цифровізації, стримувати інновації та створювати перешкоди для руху цифрових послуг через кордон. Зазначену проблематику досить докладно висвітлили експерти ОЕСР у дослідженні "Barriers to trade in digitally enabled services in the G20", опублікованому 3 жовтня 2019 р.
Керуючий партнер юридичної фірми "АНК" Олександр Кифак аналізує останні ініціативи у сфері валютного регулювання, які розглядає парламент.
Що ж змінилося на українському валютному ринку?
Компанії-нерезиденти, які провадять господарську діяльність в Україні, стикаються з питанням створення представництва. Особливо це актуально для компаній-нерезидентів, яким заборонено створювати дочірні компанії в Україні. Але якщо компанія має намір зареєструвати декілька своїх представництв, чи це дозволено?
Чи підлягають обов'язковому розподілу між контрольованими і неконтрольованими операціями понаднормативні витрати та постійні нерозподілені витрати (які є частиною собівартості реалізованої продукції періоду) у разі використання методу чистого прибутку? Коли можна обґрунтувати, що такі витрати не належать до контрольованих операцій?
Сильна організація характеризується не лише надійною структурою, що може забезпечити виконання поставлених цілей, а й чіткою мотивувальною ідеологією, де закладено основоположні принципи бізнесу. Вони є основою організаційного характеру, а отже фундаментом побудови бренда й стратегії комунікації з клієнтами. Цінності, навколо яких вибудовуються вектори діяльності компанії та її взаємодія зі стейкхолдерами, – ознака її зрілості та сили. Якою має бути корпоративна філософія, аби забезпечити сталий розвиток бізнесу й ефективне управління компанією, та в чому полягають принципи її формування – далі.
Під час підприємницької діяльності компанії щодня борються за місце на ринку, за клієнта, за прибуток. Усі алгоритми ухвалення рішень і фокус уваги спрямовано на досягнення саме цих цілей.
Водночас відповідність зазначених рішень податковим правилам сприймається як завдання другорядне й відсувається на задній план. Таке ставлення, однак, провокує податкову безсистемність, а вона, своєю чергою, може привести до вашого офісу податковий орган.
Щоб зустріти податкову у всеозброєнні (а то й зовсім уникнути такої зустрічі), варто вдатися до запровадження tax compliance як структурного елементу всього бізнесу загалом.
Фінансовому директору в нинішньому квапливому й непередбачуваному бізнес-кліматі слід виходити за межі своїх класичних обов'язків. Сьогодні для будь-якої компанії, яка прагне успіху на ринку, важливим є стратегічне планування – завдання не з легких, але саме воно якнайкраще допоможе фінансовому директору впоратися з фінансовими звітами, розширивши коло своїх можливостей, а компанії подарує можливість подолати обмеження, що стримують зростання й прибуток.
Certified General Accountant (CGA) – це професійне позначення для канадських бухгалтерів. Фахівець, який відповідає певним вимогам щодо освіти, досвіду й екзаменів сертифікованих головних бухгалтерів Канади (CGA-Сanada), має право додавати професійне позначення й абревіатуру "CGA" до своєї назви. CGA є одночасно членом CGA-Canada та провінційної чи територіальної асоціації CGA, або асоціації CGA за кордоном.
В Україні професійна сертифікація бухгалтерів й аудиторів є обов'язковою. Останнім часом зріс попит на фінансистів, які мають дипломи й сертифікати міжнародних інститутів. Однією з них є сертифікація CPA.