Для всіх МСФЗ-шників відомо, що відповідно до вимог статті 121 Закону про бухгалтерський облік і фінансову звітність від 16.07.1999 № 996-XIV для складання фінансової звітності застосовуються міжнародні стандарти, які викладені державною мовою та офіційно оприлюднені на веб-сторінці центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку – тобто Міністерства фінансів.
Для стандартних умов нібито і формулювання адекватне. Але це за стандартних умов, а у нас регулярно виникають "нестандартні" умови, коли адекватні нібито норми не зрозуміло, як використовувати. Проблему, про яку йде мова, я озвучувала і на річному вебінарі щодо звітності за 2021 рік, але не виносила її у площину публічного обговорення. Проте початок публікації оновлених версій МСФЗ за умови неповного оприлюднення попередніх версій просто вимусив мене про це говорити знову.
Чому виникає питання і в чому нестандартність ситуації?
А в тому, що на сайті Міністерства фінансів оприлюднено декілька версій МСФЗ, а саме 4 версії.
• Версія 2016 року – Концептуальна основа, 17 МСФЗ, 28 МСБО (при чому МСБО 41 в Тлумаченнях), 25 тлумачень, ДВА! МСФЗ для МСП (один розміщений 20.01.2020, другий – 07.11.2018).
• Версія 2020 року – Концептуальна основа, 16 МСФЗ (МСФЗ 4 вилучений), 25 МСБО, 20 тлумачень, МСФЗ для МСП і Зміни до МСФЗ 16 (ковідні поправки) – це найбільш повна збірка актуальних версій.
• Версія 2021 року – Концептуальна основа, 13 МСФЗ (діючі МСФЗ 1, МСФЗ 7, МСФЗ 11, МСФЗ 14 відсутні), 18 МСБО (діючі МСБО 7, МСБО 27, МСБО 29, МСБО 33, МСБО 36, МСБО 38 – відсутні), Зміни до МСФЗ 16 (ковідні поправки), жодного тлумачення не оприлюднено, МСФЗ для МСП відсутній.
• Версія 2022 року – 2 МСФЗ і 3 МСБО – перераховувати відсутні немає сенсу.
Яку версію потрібно застосовувати?
Адже, складаючи фінансову МСФЗ-звітність, ми повинні послатися на концептуальну основу і версію МСФЗ. Аудитори, у свою чергу, мають перевіряти на відповідність вимогам певної версії МСФЗ також. Чи можемо ми використовувати оприлюднені неповні версії МСФЗ для складання звітності – тобто деякі стандарти версії 2022 року, деякі у версії 2021 року, а тих, що не вистачає – у версії 2020 року? На мою особисту думку це некоректно. Тому я завжди наполягала на використанні повної версії. Прямої норми в МСФЗ явно немає, яка б дала відповідь на це питання. Але ж і МСФЗ написані для стандартних ситуацій, навряд чи у світових стандартизаторів виникла б думка врегульовувати такі ситуації. Моя позиція полягає в тому, що ми не можемо використовувати стандарти фрагментарно і повинні використовувати повну версію, яка максимально наближена до дати фінансової звітності. Станом на первісну дату підготовки матеріалу (2 серпня 2022 року) такою версією є редакція 2020 року, яка і має використовуватися для складання МСФЗ-звітності. Використання наступних версій 2021 і 2022 року вважаю за доречне після того, як буде оприлюднений закритий перелік діючих стандартів. Відтак, все, що оприлюднено у версіях 2021 і 2022 року є "непрацездатним" і їх доречно будо б публікувати, якщо був би готовий повний перелік оновлених до наступної версії стандартів. Але це моя особиста думка і це не означає, що укладачі звітності мають її дотримуватися.
Водночас, незначна частина фахівців взагалі не бачать в цьому проблему, вважаючи, що використовувати потрібно МСФЗ в оригіналі, а публікація на сайті Мінфіну – це, м'яко кажучі, для формальність. З цим не можна погодитися, бо у нас в Україні на законодавчому рівні закріплено, що законна версія стандартів саме та, що оприлюднена на сайті Мінфіну. Тому цей варіант ми не розглядаємо.
Більшість фахівців мають позицію, згідно якої потрібно використовувати найактуальнішу версію стандарту (за її наявності), а решту з попередніх років. Я готова визнати такий варіант прийнятним, але за однієї умови – ми маємо чітко розуміти дату публікації того чи іншого стандарту. Якщо для версії 2020 року всі дати зазначені, то на дату підготовки цього матеріалу на сайті Мінфіну відсутні дати публікації версій 2021 і 2022 років. Отже, ні бухгалтери, ні аудитори в таких умовах не зможуть довести, за якими стандартами складали звітність, і за якими перевіряли. В результаті з хорошої справи маємо на мій особистий погляд методологічну проблему, яку елементарно можна вирішити технічним шляхом. Було б лише бажання наших регуляторів.
Питання риторичне – ми розширюємо коло МСФЗ-шників, вітаємо компанії, які можуть принести інвестиції в країну, які можуть достойно представити імідж української компанії через МСФЗ-звітність, чи …
За результатами проведених мною з поважними фахівцями обговорень цієї проблеми, я залишаюся зі своєю позицією до тих пір, поки публікація МСФЗ на сайті Мінфіну не буде переглянута з технічної точки зору таким чином, щоб на кожну дату затвердження МСФЗ-звітності, на кожну дату аудиторського звіту можна було абсолютно чітко ідентифікувати саме ту актуальну версію стандартів, яка використана для складання звітності та її перевірки. Адже жодна версія МСФЗ, яка офіційно оприлюднена на сайті Мінфіну, після дати затвердження звітності до випуску та/або після дати аудиторського звіту не повинна розглядатися як релевантна. Водночас, поважаючи думку колег-професіоналів та діючи в інтересах МСФЗ-спільноти, в своїй діяльності я буду керуватися фрагментарним підходом до використання оприлюднених на сайті Мінфіну МСФЗ, тобто віддавати перевагу не повному комплекту, а найбільш актуальній версії. Сподіваюсь, що з часом це питання знайде технічне вирішення і не створюватиме методологічних проблем практичного застосування МСФЗ.
Якщо у Вас є інша думка, як доречно діяти в цій ситуації – пишіть.
_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2022
У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.