Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Попробовать Оформить подписку
Попробовать Оформить подписку
ООО "ЛИГА ЗАКОН"
Що чекає МСФЗшників? Проект змін до Закону про бухоблік прийнято в першому читанні

На днях ми писали, що прийнято за основу ПРОЕКТ ЗАКОНУ УКРАЇНИ від 29.10.2021 р. № 6244 Про внесення змін до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні". Пропонуємо розглянути основні новації, що стосуються компаній, які звітуються за МСФЗ.

Передусім, вводиться визначення групи, яке раніше було відсутнє в законі. Відтак, група – це група юридичних осіб, що складається з підприємства, яке контролює інші підприємства (материнське підприємство), та всіх підприємств, які ним контролюються (дочірніх підприємств). Це визначення відповідає МСФЗ, згідно яких група – це материнське підприємство та його дочірні підприємства (МСФЗ 10 / Додаток А. Визначення термінів, МСБО 21 / параграф 8, у такому ж значенні цей термін використовують у МСФЗ 12 (додаток А), МСБО 27 (п. 5), МСБО 28 (п. 4)).

Як і раніше пропонувалося, Мінфін не буде затверджувати таксономію. Він і не повинен затверджувати саму таксономію, оскільки таксономія фінансової звітності – це склад статей і показників фінансової звітності та її елементів, які підлягають розкриттю, а таксономія фінансової звітності за міжнародними стандартами видається Радою міжнародних стандартів бухгалтерського обліку. Мінфін мав би якось передбачити механізм імплементації таксономії в українське правове поле. Хоча можна припустити, що доповнення ст.11 п. 6., який говорить про те, що фінансова звітність та консолідована фінансова звітність за міжнародними стандартами складаються на підставі таксономії фінансової звітності за міжнародними стандартами, фразою "яка оприлюднена державною мовою на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту" може і мається на увазі як механізм імплементації таксономії в українське правове поле. Тільки механізмом важко це назвати – припускаємо оприлюднили, а коли починає працювати, в які терміни, за які звітні періоди тощо ... ну, як завжди, будемо чекати порядки, оголошення та інформаційні роз'яснення (досвід вже маємо ))).

Водночас Мінфін ще раз підкреслює порядок управління імплементацією МСФЗ в Україні. Для їх "законності" вони мають бути не просто викладені українською мовою десь, а виключно "оприлюднені державною мовою на офіційному веб-сайті...". Отже, немає на сайті – застосовувати незаконно. Про це неодноразово наголошувалося бухгалтерською спільнотою відносно МСФЗ для МСП. Так будь-який стандарт можна зняти з сайту Мінфіну і його використання поза законом. І що робити тим, хто його застосовував, поки що невідомо, але ми готуємося і до такого сценарію розвитку подій.

Якщо при виборі категорії підприємств ви опинялися на межі певних критеріїв, то тепер ця проблема вирішена, якщо вважати її проблемою. Тепер критерії будуть вказані більш точно, тобто, якщо, наприклад, до 250 осіб, то включно. Це стосується й інших критеріїв.

Суттєвих змін зазнала стаття 12. Консолідована фінансова звітність, а точніше вона доповнена критеріями малих, середніх та великих груп.

Малими групами вважаються групи, показники річної консолідованої фінансової звітності яких на дату складання річної консолідованої фінансової звітності відповідають щонайменше двом із таких критеріїв:

· балансова вартість активів – до 4 мільйонів євро включно;

· чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – до 8 мільйонів євро включно;

· середня кількість працівників – до 50 осіб включно.

Середніми групами вважаються групи, які не відповідають критеріям для малих груп, показники річної консолідованої фінансової звітності яких на дату складання річної консолідованої фінансової звітності відповідають щонайменше двом із таких критеріїв:

· балансова вартість активів – до 20 мільйонів євро включно;

· чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – до 40 мільйонів євро включно;

· середня кількість працівників – до 250 осіб включно.

Великими групами вважаються групи, показники річної консолідованої фінансової звітності яких на дату складання річної консолідованої фінансової звітності відповідають щонайменше двом із таких критеріїв:

· балансова вартість активів – понад 20 мільйонів євро;

· чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – понад 40 мільйонів євро;

· середня кількість працівників – понад 250 осіб.

Для визначення відповідності критеріям, встановленим у євро, застосовується офіційний курс гривні щодо іноземних валют (середній за період), розрахований на підставі курсів Національного банку, що встановлювалися для євро протягом відповідного року.

В колі МСФЗшників поповнення ))) У разі прийняття Закону, а в цій нормі немає очікувань відхилення, бо вони є абсолютно доречними і правильними, звітуватися за МСФЗ будуть зобов'язані материнські підприємства груп, у складі яких є підприємства, що становлять суспільний інтерес, материнські підприємства великої групи, які не належать до категорії великих підприємств. Так що танці з бубнами навколо реструктуризації бізнесів, розділень й інших маніпуляцій зі структурами власності не врятують від МСФЗ-звітності. Тут я повністю підтримую цю норму і неодноразово попереджала колег, які зверталися за консультаціями, що подібні шляхи не є доречними.

Трошки повернуся до таксономії. Час поставити крапку в питанні добровільного та обов'язкового застосовування МСФЗ та впливу на обов'язок звітуватися за таксономією. Ми знаємо, що Порядок 419 трошки випередив зміни до Закону і вимагає звітуватися всіх, незалежно від добровільності чи обов'язковості застосування МСФЗ. Ось і Закон цю норму впроваджує, тому питання має бути вирішено однозначно.

Не дублюючи норм і положень законопроекту, звертаємо увагу на оновлення складу і строків оприлюднення фінансової звітності. Стаття 14 зазнала дуже суттєвих доповнень, особливо в частині груп, недержавних пенсійних фондів, малих підприємств, що є суб'єктами господарювання державного сектору економіки.

До речі, стаття 14 тепер встановлюватиме у разі прийняття, що оприлюднена річна фінансова звітність та річна консолідована фінансова звітність (у повному обсязі разом з аудиторськими звітами) повинні зберігатися на веб-сайтах не менше шести років, якщо більший строк не встановлено законом.

Чекаємо на остаточне прийняття і обов'язково повідомимо про затверджені законодавчі зміни.

Як організувати процес підготовки до трансформації? Які трансформаційні коригування потрібно обов'язково здійснити? Кого потрібно залучити і на чому можна заощадити прі трансформації? Відповіді на ці питання, допоможуть Вам швидко і безболісно впоратися з трансформацією фінансової звітності в МСФЗ-формат. Тож рекомендуємо подивитися вебінарний марафон Олени Харламової "Путівник з трансформації фінзвітності в МСФЗ-формат: організація, методика, наскрізний приклад та автоматизація".

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2022

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Получить полный доступ ко всем номерам и статьям издания Вы сможете оформив подписку на электронное издание Вестник МСФО
Контакты редакции:
ifrs@ligazakon.ua
 
Данный функционал доступен подписчикам в электронном издании.
Если Вы еще не выписываете издание, закажите бесплатный доступ к демо-номеру
или подпишитесь на издание Вестник МСФО